Stijgende Energieprijzen 20212022-06-15T13:32:15+02:00
UPDATE PER 1 JUNI 2022
Inmiddels is de energiecrisis van december 2021 voor Groenpand achter de rug. We willen onze klanten heel hartelijk danken voor hun steun en flexibiliteit, zonder hen was dit niet mogelijk geweest. Als er een strenge winter aan zou komen of de prijzen zouden opnieuw ineens fluctueren, dan kunnen we dit nu als bedrijf het hoofd bieden, waardoor we jou als klant gewoon kunnen blijven helpen. Natuurlijk blijven extreme omstandigheden, zoals de huidige oorlog in Oekraïne, niet te voorspellen en erg lastig op te anticiperen, maar tot nu toe doorstaan wij en onze partners dit heel goed.

Onrust op de energiemarkt – stijgende prijzen en omvallende energieleveranciers

Ben je klant bij Groenpand Energie of LEON Zeewolde? En vraag je je af wat de stijgende energieprijzen en de recente faillissementen van andere energieleveranciers voor gevolgen hebben voor jou? Of heb je een brief, mail of belletje van ons gehad over dit onderwerp? Op deze pagina lees je er alles over!

Wil je meteen je contract wijzigen of eerst meer weten? 

Meteen van vast naar flexibel gaan

Voordelen van een flexibel contract

Wat is er nou eigenlijk aan de hand?

Je hebt het waarschijnlijk al wel meegekregen: de prijzen voor gas en elektriciteit zijn de lucht in geschoten. Misschien heb je bijvoorbeeld deze koppen bij de NOS wel voorbij zien komen:

“Opnieuw sterke stijging gasprijs, nu al acht keer zo hoog als een jaar geleden”

Dinsdag 6 oktober 2021, nos.nl

Eerste consumenten krijgen hoge energierekening; ‘Ik kon het niet geloven’

Donderdag 7 oktober 2021, nos.nl

In een jaar tijd zijn de prijzen van gas en stroom vervijfvoudigd.

Stijgende energieprijzen

Op de meeste grote nieuwswebsites kan je inmiddels lezen wat er aan de hand is: er is nog nooit zo’n groot verschil geweest tussen vraag en aanbod van aardgas en daardoor stijgen de prijzen enorm. Omdat veel elektriciteit in Nederland wordt opgewekt door de verbranding van aardgas stijgen de prijzen van stroom ook. De oorzaken van de stijgende prijzen worden in dit filmpje van de NOS helder uitgelegd:

Op een rijtje:

  • Fabrieken die in coronatijd stil stonden en ineens weer volop draaien

  • Meer thuiszittende mensen in coronatijd waardoor de verwarming vaker aangaat

  • Groeiende welvaart in China en dus vraag naar gas
  • Geopolitiek van Poetin die gas (waarschijnlijk) achterhoudt

  • Steeds meer hernieuwbare energie in Nederland en de onvoorspelbaarheid en onregelmatige aanvoer daarvan
  • De verwachting van een koude winter en de strenge winter die achter ons ligt

  • Aardbevingen in Groningen en het verder dichtdraaien van de gaskraan in Nederland
  • Klimaatdoelstellingen en het sluiten van kolencentrales

Er is dus een hele waslijst aan factoren die een rol speelt, eigenlijk een soort perfecte storm die nu is ontstaan en die ongekende stijgingen van energieprijzen veroorzaakt.

Als je meer wilt lezen over dit onderwerp kan dat bijvoorbeeld in dit artikel: Blijven de energieprijzen voorlopig zo hoog? – NRC.

Energieleveranciers in de problemen

De stijgende energieprijzen hebben er inmiddels voor gezorgd dat tientallen Europese energieleveranciers in de problemen zijn gekomen. Eerder dit jaar gingen al meer dan 20 energieleveranciers uit het Verenigd Koninkrijk op de fles, de afgelopen twee maanden zijn er in Nederland ook al 6 faillissementen geweest. Bijna alle energieleveranciers maken op dit moment flinke verliezen.

Het probleem met vaste contracten

De redenen daarvoor zijn met name de vaste contracten die consumenten met energieleveranciers konden afsluiten. Daarmee kon je je tarief vastzetten. Een jaar geleden lag de prijs van gas bijvoorbeeld op 20 cent per kubieke meter gas. Nu is dat meer dan een euro (beide zijn ruwe energieprijzen, daar komen nog belastingen en dergelijke bovenop). Als een energieleverancier een jaar geleden een vast contract met je heeft afgesloten voor 20 cent en toen niet meteen die energie heeft ingekocht, dan moet die leverancier nu gas inkopen tegen 100 cent per kuub. Dat betekent dat de leverancier 80 cent per kuub gas verliest maakt. Per dag verstook jij momenteel misschien wel 10 kuub gas. Daarnaast gebruik je misschien nog 20 kilowatturen stroom waar de leverancier per stuk ook 20 cent op bijlegt. Dan maakt die energieleverancier dus dagelijks 12 euro verlies op 1 huishouden. Neem als voorbeeld een hele kleine energieleverancier met duizend klanten. Dan loopt er 12.000 euro per dag uit aan verliezen. En bedenk dan dat de meeste energieleveranciers veel groter zijn dat dit. De echte rekensom is trouwens vele malen complexer, maar het geeft je een beeld van het tempo waarin energieleveranciers nu verlies lijden. Wat je daar ook van vindt: dat heeft helaas voor de meeste partijen, dus ook voor consumenten, vervelende gevolgen.

Het probleem met flexibele contracten

Dan zijn er ook nog de variabele contracten met flexibele tarieven. Daar wordt geen verlies op geleden, maar er moet wel heel veel geld voorgeschoten worden. Het voorschot dat mensen iedere maand betalen is meestal nog gebaseerd op oude tarieven, van een jaar geleden. Dat betekent dat de energieleverancier nu die 12 euro per dag per huishouden niet als extra kosten heeft, maar wel dat geld moet voorschieten. De leverancier krijgt dat geld bij het opmaken van de jaarafrekening pas weer terug van de klant. Als je als hele kleine energieleverancier 12.000 euro per dag moet voorschieten, dan heb je alsnog een hele grote uitdaging.

Welke energieleveranciers worden geraakt?

Welke energieleveranciers op dit moment financieel gezond zijn en welke niet is voor het grote publiek niet duidelijk, maar de meesten zullen op dit moment verliezen lijden of moeite hebben om voldoende geld voor te schieten. Dat zijn de belangrijkste redenen dat er de afgelopen tijd een aantal Nederlandse energieleveranciers failliet gingen, waaronder FENOR (36.000 klanten), Welkom Energie (90.000 klanten) en SEPA Green (20.000 klanten), maar ook Anode Energie (14.000 klanten), die weer een beetje een vreemde eend in de bijt is omdat zij inkooppartner was voor veel andere partijen. Daarover hieronder meer.

Anode Energie

Veel energieleveranciers kopen niet zelf energie in, maar richten zich met name op de verkoop en klantenservice. Dat ze zelf niet inkopen klinkt misschien gek, maar die leveranciers werken via een inkooporganisatie (een collectief) die massaal energie inkoopt voor een aantal energieleveranciers. Dat brengt voordelen met zich mee, want die inkooporganisatie kan specialisten inhuren die zich de hele dag buigen over de energiemarkt, de prijzen en ontwikkelingen en de risico’s daarvan. Daardoor kunnen die specialisten heel nauwkeurige voorspellingen doen over hoeveel energie er benodigd is (per kwartier!) en daarmee heel degelijk inkopen, zodat iedereen de juiste hoeveelheid energie krijgt.

Op vrijdag 3 december heeft het bedrijf Anode Energie faillissement aangevraagd. Anode was zelf energieleverancier, maar trad ook op als inkooppartner voor een aantal (kleinere) energieleveranciers. Daaronder was ook SEPA Green die een week later eveneens over de kop ging. De andere energieleveranciers die hun inkoop van energie via Anode lieten lopen kwamen direct ook in de problemen. Groenpand Energie is één van die inkopende energieleveranciers geweest en is daarmee ook direct voor een enorme uitdaging komen te staan. We zagen ons geconfronteerd met twee grote uitdagingen:

  1. Een nieuwe inkooppartner vinden
  2. De inkoop onder alle vaste contracten viel ineens weg waardoor we tegen de dagwaarde stroom en gas moeten inkopen

Hieronder lees je meer over de problemen die bij ons zijn ontstaan en hoe we daarmee omgaan.

Groenpand Energie

Gelukkig hebben wij van Groenpand Energie binnen een paar dagen na het failliet van Anode goede en heldere afspraken kunnen maken met een andere inkooporganisatie die bovendien financieel stabiel is. Toch ontstond er ook direct een groot probleem. Veel van onze risico’s waren door ons als het ware afgekocht bij Anode Energie, wij hadden onze inkoop van energie al voor maanden vooruit ingekocht en geprognotiseerd. Die afspraken en die zekerheid waren we in één klap kwijt met het faillissement van Anode. Het is fijn dat we een nieuwe partner hebben (DVEP), maar daarmee hebben we nog niet onze zekerheid en ons geld terug. Beide zijn met het faillissement van Anode (deels) verdwenen. De curator zal nog wel een paar maanden nodig hebben om de schade volledig uit te rekenen, maar daar kunnen we natuurlijk niet op wachten. Als Groenpand Energie hebben we inmiddels een aantal flink hectische weken achter de rug, maar we hebben een duidelijk en toekomstbestendig plan waarmee we deze energiecrisis kunnen overleven en er sterker uit kunnen komen, samen met onze klanten.

Dat plan is in essentie dat we onze bestaande klanten om hulp vragen, we denken dat dat de enige weg hieruit is en als wij doorkunnen is dat het beste voor alle partijen, voor jou, voor ons en voor alle andere klanten. Bij ons plan hoort ook dat we voorlopig alleen contracten met flexibele tarieven aanbieden en dat die tarieven zo actueel mogelijk moeten zijn. Daarnaast willen we ons -nog meer dan voorheen- primair richten op mensen helpen met energie te besparen, dat is en blijft de beste manier om substantieel en permanent op je energierekening te besparen. Daarom bieden we al onze klanten ook een gratis energie snelscan aan en korting op onze bespaardiensten, zoals de installatie van zonnepanelen of het aanbrengen van vloerisolatie. We hopen hiermee een toekomstbestendig bedrijf neer te zetten, maar we willen er niet omheen draaien: we zijn nog niet uit de gevarenzone. Als onvoldoende klanten meegaan in ons nieuwe model, dan redden we het niet. Iedereen moet meedoen. Niet iedereen beseft het, maar een gedwongen einde voor Groenpand Energie is voor alle kanten ongunstig: het kan zijn dat je als energiegebruiker dan gedwongen wordt naar een andere partij over te stappen waar de tarieven nog hoger zijn of waar je helemaal geen klant wilt zijn, zoals recent gebeurde toen de klanten van het failliette Welkom Energie gedwongen over moesten naar Eneco en daar direct de hoofdprijs moesten betalen.

Wij van Groenpand Energie willen juist vooruit en voorkomen dat dergelijke nare dingen gebeuren. Maar we hebben daar wel de hulp bij nodig van al onze klanten. Hieronder lees je welke verandering dat voor jou met zich meebrengt.

Klanten van Groenpand Energie met vaste prijzen

Als je het bovenstaande hebt gelezen ben je misschien zelf al tot de conclusie gekomen: we kunnen de vaste contracten met onze klanten niet langer gestand doen nu onze inkooppartner waar we dit hadden afgedekt is weggevallen. Daarom vragen we iedereen met een vast tarief om dit vrijwillig om te zetten in een flexibel tarief. Willen we dat dit voor iedereen eerlijk is, dan moet ook iedereen meedoen. De afgelopen dagen hebben we al honderden mensen hierover gesproken en gelukkig is bijna iedereen bereid om de switch te maken. Het goede nieuws is dat de tarieven in het voorjaar waarschijnlijk weer gaan dalen. Daarnaast bieden we iedereen met een flexibel contract een persoonlijk energiebespaaradvies aan en honderden euro’s korting op onze bespaardiensten. Kijk voor meer informatie over de voordelen op groenpand.nl/ehbe. Verder kunnen we alleen maar hopen dat er geen elfstedentocht komt dit jaar. Immers: hoe warmer de winter, hoe minder gas je hoeft te verstoken.

Meteen van vast naar flexibel gaan

Klanten van Groenpand Energie met flexibele tarieven

Als je al op een flexibel tarief zit bij ons, dan zit je eigenlijk al goed. Gelukkig is dit de grote meerderheid van onze klanten. Er is alleen een probleem dat ongerelateerd is aan het omvallen van Anode, maar wel aan de sterk stijgende gasprijzen. Één keer per jaar wordt je voorschotbedrag bepaalt en wel in januari op het moment dat we de jaarafrekening opmaken. Je voorschotbedrag berekenen we dan als volgt:

Rekenvoorbeeld

Gemiddeld verbruik per jaar x huidig tarief (ruwe prijs + netbeheer + belastingen) + vastrecht / 12 maanden = maandelijks voorschotbedrag

Stel jij gebruikt per jaar 3000 kWh stroom en 1200 m3 gas. Gebaseerd op de tarieven van januari 2021 zou je dan een voorschotbedrag hebben van ongeveer 116,02 euro. Reken maar mee:

(3000kWh x 0,25 euro + 101,64 vastrecht per jaar 461 euro heffingskorting / 12 maanden) + ((1200 m3 x 0,75 euro) + 101,64 vastrecht per jaar / 12 maanden)= 116,02 euro per maand.

Als je diezelfde rekensom nog een keer invult met de tarieven van december 2021, dat wil zeggen 0,45 euro per kWh stroom en 1,70 euro per m3 gas (op het moment van schrijven) dan kom je uit op een voorschotbedrag van 261 euro per maand.

Voor een gemiddelde maand en een gemiddelde klant moeten we nu dus al 150 euro per adres voorschieten. Maar het zijn momenteel geen gemiddelde maanden, want het is winter. En wanneer stook je het meeste gas? Precies, in de winter. Je gas en elektriciteitsverbruik zijn in de winter vaak ten minste 2 keer zo hoog als in de zomer. Dus momenteel moeten we voor sommige adressen meer dan 400 euro per maand voorschieten. Hopelijk begrijp je nu waarom het zo dringend is dat we nu de voorschotbedragen verhogen door een nieuw prijspeil te nemen. Niet meer januari 2021, maar december 2021, de reële prijzen van nu.

Het goede nieuws is dat de tarieven in het voorjaar waarschijnlijk weer gaan dalen. Daarnaast bieden we iedereen met een flexibel contract een persoonlijk energiebespaaradvies aan en honderden euro’s korting op onze bespaardiensten. Kijk voor meer informatie over de voordelen op onze actiepagina via de knop hieronder. Verder kunnen we alleen maar hopen dat er geen elfstedentocht komt dit jaar. Immers: hoe warmer de winter, hoe minder gas je hoeft te verstoken.

Meer weten over de voordelen van flexibel

Veelgestelde vragen

Waarom stijgen de energieprijzen zo snel?2021-12-22T15:31:34+01:00

De prijzen van gas zijn inmiddels al zes keer zo hoog als begin dit jaar en de prijs van elektriciteit stijgt net zo hard mee (geschreven op 22 december 2021). De stijgende energieprijzen hebben ervoor gezorgd dat het voor iedereen duurder is geworden om energie te gebruiken en bovendien dat veel energieleveranciers in de problemen zijn gekomen. Ook Groenpand Energie is hierdoor geraakt, met name door het faillissement van onze inkooppartner Anode Energie. Je leest hier meer over op deze pagina.

Maken jullie verlies? Hoeveel dan?2021-12-17T10:14:34+01:00

Eerlijk gezegd weten we dat niet precies, dat is een enorm ingewikkeld rekensom en tegen de tijd dat je het uitgerekend zou hebben is het getal alweer veranderd. Dat komt onder andere omdat we niet weten wat voor weer het morgen wordt en dus ook niet hoeveel gas mensen gaan verstoken, maar ook omdat nog onduidelijk is hoeveel geld van ons en onze klanten er nog vast zat in het bedrijf Anode Energie. We schatten dat we nu per week net zoveel verlies maken als we normaliter in een heel jaar kunnen opbouwen. We bestaan inmiddels een jaar of 7 en we hebben nooit geld uit het bedrijf gehaald. Dus een paar weken overleven we wel. Als iedereen overstapt op een flexibel tarief dan stoppen we per direct met verlies lijden en is het voortbestaan van het bedrijf voorlopig min of meer gegarandeerd.

Is er nog een deel van de schade te claimen bij Anode Energie?2021-12-17T10:15:00+01:00

Dat zal de curator uiteindelijk moeten beslissen. Anode Energie was onze inkooppartner, maar in feite deden ze nog wel meer dan dat. Zij hebben ons door de jaren heen min of meer geholpen om energieleverancier te worden. In deze situatie klinkt het misschien gek, maar daar zijn we ze erg dankbaar voor. Er werk(t)en daar echte vaklui met verstand van zaken. Als een bedrijf failliet gaat kunnen er gauw spookverhalen de ronde gaan doen, mensen hebben soms behoefte aan een zondebok. Wij weten niet precies wat er uiteindelijk mis is gegaan bij Anode, maar we hebben altijd op onze partner kunnen vertrouwen, bij ons weten is er altijd integer door hen gehandeld. We vinden het erg jammer dat het bedrijf deze crisis niet kon doorstaan, we leven met alle betrokkenen mee, in het bijzonder met de oprichter en eigenaar van het bedrijf, zijn naaste familie en medewerkers. We zijn ze dankbaar voor de jarenlange prettige samenwerking. Dat neemt niet weg dat in de zakelijke afhandeling van dit dossier, dat door de curator geleid wordt, voor ons de belangen van onze klanten voorop staan, zonder daarbij onze menselijkheid uit het oog te verliezen.

Kan ik ook gewoon op een vast contract blijven zitten?2022-01-05T18:23:36+01:00

Dat kan en dat recht heb je. Maar het brengt het voortbestaan van Groenpand Energie wel in gevaar, dus mogelijk zal je er niet lang van kunnen profiteren. Als we nu samen de schouders eronder zetten kunnen we dit overleven en hopen we jou straks weer veel gunstiger tarieven aan te kunnen bieden, maar vooral ook: te helpen met je energierekening echt omlaag te krijgen door advies over en realisatie van het vergroenen van je pand!

Wat is jullie perspectief? Hoe zien jullie de toekomst?2021-12-17T10:16:13+01:00

Net als alle energieleveranciers weten we niet goed wat er de komende tijd gaat gebeuren. Hierboven heb je kunnen lezen wat de oorzaken zijn van de stijgende energieprijzen. Dat zijn er een boel, maar het vervelendste is nog wel: er zit niks tussen waar wij invloed op uit kunnen oefenen. Als het de EU al niet lukt om Poetin in beweging te krijgen…
Natuurlijk hebben we wel een eigen koers te varen en eigen ideeën over de weg uit deze crisis. Volgens ons is de beste oplossing als we met zn allen echt serieus werk gaan maken van energie besparen en zelf opwekken. Wij zijn altijd een groot voorstander geweest van duurzame en decentrale energie. Ons motto (we hebben er meerdere): “de goedkoopste energie is energie die je niet gebruikt. De op één na goedkoopste energie is energie die je zelf opwekt.”
We willen er echt alles aan doen om mensen te helpen energie besparen en opwekken. In de eerste plaats om klimaatverandering tegen te gaan, maar in de tweede plaats om deze vervelende situatie te doorbreken, waarbij we afhankelijk zijn van een wereldwijd machtsspel tussen politieke grootheden waar wij gewone stervelingen de dupe van zijn.

Kunnen jullie deze crisis overleven of gaan jullie ook failliet?2021-12-17T10:16:31+01:00

Als geen van onze klanten bereid was geweest mee te werken met een overstap naar flexibele tarieven, dan hadden we het niet lang vol kunnen houden. Er zijn al heel veel klanten bereid gevonden om wel mee te werken, dus het gaat erom spannen. Als iedereen meedoet overleven wij het zeer waarschijnlijk wel. Maar in alle eerlijkheid: we weten nog niet hoeveel geld van ons / van jullie er verdwenen is met het faillissement van Anode Energie en we vrezen dat het nog wel even kan duren voordat hier duidelijkheid over komt. Daar kan je boos over worden, maar dat verandert weinig aan de zaak. Het goede nieuws is dat tegen die tijd de tarieven waarschijnlijk al weer flink gedaald zijn.

Blijven de tarieven zo hoog als ze nu zijn?2021-12-23T17:07:57+01:00

Nee, dat is zeer onwaarschijnlijk. Er wordt aangenomen dat de tarieven weer gaan dalen na de winter. Maar reken je nog niet rijk: als je de oorzaken van de stijgende prijzen goed tot je door laat dringen besef je dat er veel tussenzit waar niemand invloed op heeft en wat niks met de winter te maken heeft. Wij spreken veel met specialisten in de energiemarkt, geen van hen durft ons te beloven dat alles weer ‘normaal’ wordt. Sterker nog, de meeste experts willen ons maar één ding beloven: dat het nooit meer zo wordt zoals het was. Daar zullen we het voorlopig mee moeten doen. Bedenk je dat er ook een positieve kant zit aan deze extreme stijgingen: dit zou weleens het beste kunnen zijn wat het klimaat de afgelopen eeuw overkomen is. We zijn immers nog nooit zo gemotiveerd geweest met zn allen om écht aan de slag te gaan met energie besparen.

Hoeveel gaat dit me allemaal kosten?2021-12-17T10:17:04+01:00

De prijs voor stroom is ongeveer verdubbeld en de prijs voor gas zelfs meer dan dat. Toch betekent dat niet dat je het dubbele gaat betalen. De prijs voor zowel gas als elektriciteit bestond altijd voor meer dan de helft uit belastingen. De overheid heeft al aangekondigd die belastingen te gaan verlagen en inmiddels is er ook concreet geld uitgetrokken om met name de hardst getroffen huishoudens tegemoet te komen in hun energierekening. Blijft de vraag hoeveel dit je gaat kosten. De meeste leveranciers schatten toch wel rond de 25 euro per maand extra voor een gemiddeld huishouden over het hele jaar 2022. Voor veel mensen is dat een goed te overzien bedrag, maar leuk is het natuurlijk niet. Tijd om je baas om loonsverhoging te vragen dan maar?

Waarom zou ik meewerken?2021-12-17T10:17:18+01:00

Als het goed is ben jij net zo gemotiveerd om energie te besparen als wij, daarom zit je immers bij Groenpand Energie? Wij willen jou blijven helpen met energie besparen, wat er ook gebeurt. We vinden het niet leuk dat we je nu om hulp moeten vragen om ons energiebedrijf overeind te houden, maar het moet wel. Daarnaast: als wij moeten stoppen wordt dat voor jou ook echt geen feestje. Je wordt dan gedwongen om over te stappen naar een andere leverancier waar je mogelijk grijze stroom krijgt of waar je per direct torenhoge tarieven voorgeschoteld krijgt. Ook kan het zijn dat je een deel van je geld kwijtraakt als wij moeten stoppen, bijvoorbeeld als je nog geld van ons tegoed hebt. Wij denken dat het het beste is voor ons allemaal als Groenpand Energie gewoon door kan. Dus laten we er voor gaan met zijn allen!

Wat doet de overheid om mijn hoge energierekening tegemoet te komen?2021-12-21T17:49:27+01:00

De overheid doet ook verschillende dingen om je energierekening weer omlaag te krijgen. Bijvoorbeeld:

  1. Milieubelasting op stroom. Op je energierekening staat de regel “vermindering energiebelasting” met daarachter een bedrag. In het komende jaar wordt dat bedrag met €230 per jaar verhoogd. Je krijgt dus, ongeacht wat je betaalt voor je energie, komend jaar €230 extra terug.
  2. Energiebelasting. Dat is een bedrag per verbruikte kWh stroom. Dat bedrag gaat met €0,06956 per kWh omlaag. Voor een gemiddeld huishouden met een gemiddeld stroomverbruik van 2.500 kWh is dat een besparing van € 174 per jaar. Dit kan voor jou dus iets hoger of lager uitvallen.
  3. Bijzondere bijstand. Huishoudens met een laag inkomen krijgen via hun gemeente eenmalig ongeveer €200, bovenop de andere tegemoetkomingen.
  4. Energiebesparende maatregelen. Veel gemeentes bieden gratis advies of vouchers om energiebesparende maatregelen zoals isolatie te realiseren.

Als je meer wilt weten over de tegemoetkoming van de overheid, lees dan verder op de website van de Rijksoverheid over dit onderwerp.

Op welke dagen incasseren jullie de energierekening?2021-12-25T12:50:29+01:00

In het verleden kon je bij ons kiezen of je het voorschot op je energierekening op de 25e van de maand vooraf wilde laten incasseren, of op de 5e van de huidige maand. Vanaf december 2021 worden alle bedragen op de 25e van de maand geïncasseerd, het kan daardoor zijn dat er bij jou dubbel geïncasseerd is in december 2021. Dit gaat dan om het voorschotbedrag van december en van januari. In januari kan er ook dubbel geïncasseerd worden, het gaat dan om de jaarafrekening over 2021 en het voorschotbedrag van februari 2022. Als jouw maandelijkse voorschotbedrag altijd al op de 25e van de maand werd afgeschreven veranderd er niks voor je.

Lees in dit tabelletje af wat jouw situatie is en welke consequenties dat voor je heeft:

Het kan zijn dat je niet weet op welke dag je incassodatum stond, dit kan je natuurlijk op je bankrekening terug zien. Als je niet weet of je energierekening is gestegen of gedaald kan je dat terug zien in je online energiedossier van Groenpand Energie.

Lees meer over voorschotten en je jaarafrekening?
Levert de afschrijving van deze bedragen voor jou problemen op? Neem zo snel mogelijk contact met ons op. 

Gaat mijn maandelijkse energiefactuur nu omhoog?2021-12-25T15:46:27+01:00

Je krijgt iedere maand een voorschotfactuur. Iedere maand betaal je een voorschotbedrag en één keer per jaar rekenen we uit wat je eigenlijk had moeten betalen, normaliter in januari via een jaarafrekening. We vermenigvuldigen dan per maand je energieverbruik met de prijzen van die maand (dit geldt alleen voor flexibele tarieven). Als je energie bespaard hebt in het jaar ervoor krijg je geld van ons terug. De meesten van jullie hebben de afgelopen jaren geld terug gekregen, bijvoorbeeld omdat we zonnepanelen of een warmtepomp bij je hebben geïnstalleerd. Nu zijn de energieprijzen zo hard gestegen dat je straks waarschijnlijk zult moeten bijbetalen als we de jaarafrekening voor je opmaken, soms zelfs als je energie bespaard hebt. Het hangt allemaal van die twee getalletjes af: de prijs van energie maal de hoeveelheid energie die je verbruikt hebt. 

Wat als ik betaalproblemen verwacht / mijn energierekening niet kan betalen?2021-12-23T17:13:44+01:00

Als je om wat voor reden dan ook voorziet dat je je energierekening niet kan betalen of dat de incasso van het voorschotbedrag geblokkeerd zou kunnen worden, neem dan alsjeblieft zo snel mogelijk contact met ons op. Ook als je voorziet in de problemen te komen door de stijgende prijzen voor energie kun je contact met ons zoeken. We gaan graag met je in overleg over een passende oplossing. We geloven in het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten kunnen dragen. 

Hoe zit het met voorschotbedragen en mijn energierekening?2021-12-25T12:46:17+01:00

Energierekening
Je energierekening wordt bepaald door het tarief en de hoeveelheid energie die je verbruikt plus wat vaste kosten. Ieder jaar kijken we terug hoeveel energie je het afgelopen jaar hebt gebruikt. Dat doen we maar één keer per jaar, omdat we eerst de meterstanden moeten opvragen en voor degenen die geen slimme meter hebben is dat wat meer gedoe. Zo weten we de hoeveelheid energie.
De prijs voor energie bepalen is eenvoudig als je een vast tarief hebt, dat is precies wat we destijds hebben afgesproken en die blijft hetzelfde tot de einddatum van je contract. Als je een flexibel tarief hebt kijken we achteraf terug tegen welke prijzen we de energie hebben ingekocht die jij gebruikt hebt. Dat is wat ingewikkelder. We nemen het gemiddelde per maand volgens de overzichten van de EPEX voor elektriciteitsprijzen per kWh en LEBA voor gasprijzen per m3. Daar tellen we kosten bij op voor netbeheer, energiebelasting en nog wat zaken. Zo komen we tot je maandelijkse flexibele tarief.
Hoeveelheid vermenigvuldigen met de prijs per eenheid  geeft je energierekening, al mogen er dan nog wel wat belastingvoordelen vanaf. Daarnaast betaal je vastrecht, dat zijn een soort abonnementskosten, vaste kosten per maand die niet afhankelijk zijn van je verbruik.

Voorschot
Je kunt de prijs van een energiecontract dus vastleggen, maar de hoeveelheid niet, die weten we niet van tevoren. Daar maken we een schatting van met behulp van statistieken die we van de netbeheerder krijgen. We gebruiken daarvoor je Standaard Jaar Verbruik (SJI). Dat delen we door twaalf maanden en op basis van die verwachte hoeveelheid brengen we een voorschotbedrag is rekening. Dat voorschotbedrag is dus ook weer afhankelijk van prijs en hoeveelheid. Dat betekend dat je voorschotbedrag kan wijzigen als je verbruik (je SJI) veranderd, ook als je een vast contract hebt. Als je een flexibel contract hebt kan je voorschotbedrag mee veranderen met de hoeveelheid energie die je verbruikt of met de prijs die op dat moment geldt.

Jaarafrekening
Als het jaar is afgelopen (diet doen we in principe op 1 januari) vragen we alle meterstanden op. Op basis daarvan bepalen we hoeveel energie je nu eigenlijk verbruikt had en dus hoeveel je eigenlijk had moeten betalen. Daar trekken we vanaf hoeveel je al betaald hebt en het verschil brengen we in rekening. Het kan dan zijn dat je geld terugkrijgt: bijvoorbeeld als je minder energie bent gaan gebruiken of als de prijzen zijn gedaald. Het kan ook zijn dat je nog een factuur na krijgt, omdat je juist meer energie bent gaan gebruiken of de prijzen zijn gestegen. Als je een vast contract hebt dan hebben prijsstijgingen of prijsdalingen geen invloed op je jaarafrekening.

Toch nog vragen? Neem gerust contact met ons op!

Ga naar de bovenkant