Groene stroom en gas2022-05-12T16:23:58+02:00

Groene stroom en gas

Duurzame energie bij jou uit de buurt

Energiebesparing en het opwekken van eigen energie staan voorop in het vergroenen van je pand. Om de rest van je energieverbruik ook te verduurzamen, biedt Groenpand duurzaam opgewekte energie aan: zonnestroom en Nederlandse wind. Een groot deel van onze stroom wordt opgewekt door zonnepanelen die wij zelf hebben geïnstalleerd op de daken van onze klanten.

Ontmoet onze expert

Lisanne

“Veel van onze energieklanten hebben al zonnepanelen of een warmtepomp van Groenpand. Maar ook als je nog niet zo ver bent is groene energie een hele laagdrempelige manier om te beginnen met het verduurzamen van je huis.”

Stijgende energieprijzen

De prijzen voor gas en elektriciteit zijn de laatste maanden de lucht in geschoten. Er is nog nooit zo’n groot verschil geweest tussen vraag en aanbod van aardgas. De stijgende energieprijzen hebben er inmiddels voor gezorgd dat tientallen Europese energieleveranciers in de problemen zijn gekomen. Dit heeft ook gevolgen voor de contracten die Groenpand Energie aanbiedt. Op deze pagina’s lees je hier meer over:

Stijgende Energieprijzen 2021
Waarom zijn de prijzen zo hoog? Welke problemen zijn er ontstaan? Wat betekent dat voor Groenpand en wat is ons advies?

EHBE: Eerste Hulp Bij Energieprijzen
Voor huidige én nieuwe klanten met een flexibel energiecontract bij Groenpand bieden we een EHBE pakket om energie te gaan besparen: een gratis energiescan en korting op veel Groenpand diensten.

Bekijk ook de veelgestelde vragen over dit onderwerp

3 Redenen om over te stappen op groene stroom en gas

Als je door ons de overstap laat regelen krijg je daar drie zaken voor terug die je bij de meeste andere energieleveranciers niet kunt krijgen:

1 Wij helpen je écht besparen op je energierekening
Hoe lager je verbruik, hoe lager je energierekening. Je krijgt bij ons advies op maat, tips en tricks voor het besparen van energie en korting van honderden euro’s op onze bespaardiensten, zoals de installatie van zonnepanelen of vloerisolatie.

2Persoonlijk contact met onze klantenservice
Bij ons ben je geen nummertje. Wij hebben geen grote klantenservice afdelingen waar je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Bel je naar Groenpand Energie, dan krijg je echte mensen aan de lijn die je echt verder kunnen helpen.

3Lokaal opgewekte, duurzame elektriciteit en gas
Onze wind- en zonne-energie komt uit Nederland en België. Een deel daarvan wordt opgewekt door onze eigen klanten en teruggeleverd aan Groenpand. Zo voorzien we samen in de energie die nodig is.

Duurzame bronnen

Groenpand gelooft dat alle energie uiteindelijk uit hernieuwbare en lokale bronnen moet komen. Daarom wordt door ons alleen zonnestroom uit de regio (Nederland, Duitsland en België) en windenergie uit Nederland geleverd.

Onze visie op duurzame bronnen

Groenpand gelooft dat er uiteindelijk een gezonde mix moet ontstaan van duurzame bronnen voor energie in Nederland, liefst zoveel mogelijk uit lokale bronnen. Op dit moment lijkt het niet realistisch te verwachten dat alle stroom in de toekomst bestaat uit zonne-energie of wind-energie. Beide zijn niet altijd beschikbaar, en we hebben nog steeds geen goede manier om energie langdurig en betaalbaar op te slaan. Daarom moeten we blijven zoeken naar andere duurzame bronnen. Bijvoorbeeld aardwarmte (geothermie), waterkracht en mogelijk zijn er andere bronnen van hernieuwbare energie die we nu nog over het hoofd zien. We moeten ons dus blijven ontwikkelen.

Windenergie

Windmolens dragen sterk bij aan meer duurzame energie. Op dit moment komt bijna 5% van de Nederlandse elektriciteit uit wind. Met jouw steun erbij kan dat groeien naar 25%.

Zonne-energie

In Nederland is nog te weinig aanbod van zonnestroom. Groenpand koopt de reststroom van mensen die met ons zonnepanelen hebben geïnstalleerd en een overschot hebben. Daarnaast haalt Groenpand zonnestroom uit België en Duitsland, omdat er in Nederland tekorten zijn.

Garanties van oorsprong

De stroom uit je stopcontact komt binnen via het elektriciteitsnetwerk. Er kan niet vanaf ieder wind- of zonpark een aparte kabel door heel Nederland naar alle panden gelegd worden. Het is daarom noodzakelijk om met een certificatensysteem te werken. In Nederland worden de certificaten uitgegeven door CertiQ, onderdeel van het netwerkbedrijf Tennet. Deze “Garanties van Oorsprong” die CertiQ elektronisch verstrekt, zijn het bewijs dat energie duurzaam is opgewekt. Als Groenpand je zonnestroom of Nederlandse wind levert, staat daar altijd zo’n certificaat tegenover.

“Wij hebben in de jaren ’90 een houten huis gebouwd. Door de goede isolatie hebben we weinig stookkosten. Wel hadden we een behoorlijke elektriciteitsrekening. Door de installatie van 23 zonnepanelen blijft de elektriciteitsmeter in de zomer nu stil staan, maar in de winter neem ik nog wel elektriciteit af. Dit restje neem ik via Groenpand af. Door nog meer te besparen in huis hoop ik uiteindelijk €0,- op de rekening te krijgen.”

Hans van der Mey (Giessenburg)

  • Energieverbruik: 6000 kWh en 1500 m3 gas

  • Zelf opgewekt met 23 zonnepanelen: 5000 kWh

  • Maandelijkse energierekening €133,-

  • Volgende bespaardoel: gloeilampen huiskamer vervangen door led-lampen

Welk contract past bij jou?

Momenteel hebben we te maken met extreme prijsstijgingen en daarom kun je bij ons nu geen prijsafspraken maken, je kunt wel een modelcontract afsluiten. Het contractformulier kun je hier bekijken.

  • Energieverbruik: 35.000 kWh elektriciteit & 3000 m3 gas

  • Maandelijkse energierekening: €784,-

  • Volgende bespaardoel: energiezuinige koeling

“De ovens waar we de pizza’s in bakken, gebruiken veel elektriciteit. Hier verdienen we wel ons brood mee, dus kunnen we ze er niet zomaar uitgooien. Om onze zaak toch meer duurzaam te maken, nemen we via Groenpand nu Nederlandse windenergie af. In de toekomst willen we ook echt gaan besparen en misschien zelf energie opwekken met eigenzonnepanelen.”

Anneke Klompenmaker van Croissanterie / Pizzeria De Dis (Terschelling)

Projecten waar we trots op zijn

2022-06-27T13:19:49+02:00

Zonnepanelen op dak schoolgebouw Pallas Athene

Op het dak van het Pallas Athene College in Ede installeerde Groenpand 463 zonnepanelen, genoeg voor zo'n 30 huishoudens. De panelen zijn voor de school een stap richting verdere verduurzaming van het schoolgebouw en het betrekken van leerlingen hierbij.

Veelgestelde vragen over groene stroom en gas

Waar is mijn maandelijks voorschotbedrag op berekend?2020-09-24T17:26:26+02:00

Het maandelijks voorschotbedrag is een schatting van het verwachte energieverbruik per jaar. Je maandelijks voorschotbedrag wordt automatisch geschat aan de hand van het historisch jaarverbruik van vijf jaar op dat adres.

Met de jaarafrekening in januari kijken we wat het daadwerkelijke verbruik is geweest en wat je daarvoor hebt moeten betalen. Het is dus eigenlijk altijd dat je bij de jaarafrekening of geld terugkrijgt of moet bijbetalen.

Kan ik mijn voorschotbedrag aanpassen?2020-09-24T17:19:21+02:00

Ja! Wanneer je vindt dat het voorschotbedrag te hoog of juist te laag is, kan je het voorschotbedrag aanpassen via het klantenportaal. Het voorschotbedrag kan via het klantenportaal met maximaal 20% bijgesteld worden. Mocht je een goede reden hebben om het voorschotbedrag verder bij te stellen, bijv. omdat je zonnepanelen hebt gekregen en daardoor minder stroom gaat gebruiken, dan kun je met ons contact opnemen om het voorschotbedrag verder aan te passen.  

Het voorschotbedrag wordt sowieso elk jaar aangepast op basis van de jaarafrekening. Wanneer je dit jaar dus veel energie bespaart, zal je volgend jaar automatisch een lager voorschotbedrag krijgen.

Wat is vastrecht?2022-01-05T18:29:17+01:00

Iedere leverancier van energie rekent naast gebruikskosten ook vastrecht. Dat bestaat uit de kosten voor vaste werkzaamheden die voor alle klanten uitgevoerd moeten worden, met name administratie en klantenservice. Je kunt dit vergelijken met abonnementskosten. 

Wat als ik betaalproblemen verwacht / mijn energierekening niet kan betalen?2021-12-23T17:13:44+01:00

Als je om wat voor reden dan ook voorziet dat je je energierekening niet kan betalen of dat de incasso van het voorschotbedrag geblokkeerd zou kunnen worden, neem dan alsjeblieft zo snel mogelijk contact met ons op. Ook als je voorziet in de problemen te komen door de stijgende prijzen voor energie kun je contact met ons zoeken. We gaan graag met je in overleg over een passende oplossing. We geloven in het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten kunnen dragen. 

Hoe zit het met voorschotbedragen en mijn energierekening?2021-12-25T12:46:17+01:00

Energierekening
Je energierekening wordt bepaald door het tarief en de hoeveelheid energie die je verbruikt plus wat vaste kosten. Ieder jaar kijken we terug hoeveel energie je het afgelopen jaar hebt gebruikt. Dat doen we maar één keer per jaar, omdat we eerst de meterstanden moeten opvragen en voor degenen die geen slimme meter hebben is dat wat meer gedoe. Zo weten we de hoeveelheid energie.
De prijs voor energie bepalen is eenvoudig als je een vast tarief hebt, dat is precies wat we destijds hebben afgesproken en die blijft hetzelfde tot de einddatum van je contract. Als je een flexibel tarief hebt kijken we achteraf terug tegen welke prijzen we de energie hebben ingekocht die jij gebruikt hebt. Dat is wat ingewikkelder. We nemen het gemiddelde per maand volgens de overzichten van de EPEX voor elektriciteitsprijzen per kWh en LEBA voor gasprijzen per m3. Daar tellen we kosten bij op voor netbeheer, energiebelasting en nog wat zaken. Zo komen we tot je maandelijkse flexibele tarief.
Hoeveelheid vermenigvuldigen met de prijs per eenheid  geeft je energierekening, al mogen er dan nog wel wat belastingvoordelen vanaf. Daarnaast betaal je vastrecht, dat zijn een soort abonnementskosten, vaste kosten per maand die niet afhankelijk zijn van je verbruik.

Voorschot
Je kunt de prijs van een energiecontract dus vastleggen, maar de hoeveelheid niet, die weten we niet van tevoren. Daar maken we een schatting van met behulp van statistieken die we van de netbeheerder krijgen. We gebruiken daarvoor je Standaard Jaar Verbruik (SJI). Dat delen we door twaalf maanden en op basis van die verwachte hoeveelheid brengen we een voorschotbedrag is rekening. Dat voorschotbedrag is dus ook weer afhankelijk van prijs en hoeveelheid. Dat betekend dat je voorschotbedrag kan wijzigen als je verbruik (je SJI) veranderd, ook als je een vast contract hebt. Als je een flexibel contract hebt kan je voorschotbedrag mee veranderen met de hoeveelheid energie die je verbruikt of met de prijs die op dat moment geldt.

Jaarafrekening
Als het jaar is afgelopen (diet doen we in principe op 1 januari) vragen we alle meterstanden op. Op basis daarvan bepalen we hoeveel energie je nu eigenlijk verbruikt had en dus hoeveel je eigenlijk had moeten betalen. Daar trekken we vanaf hoeveel je al betaald hebt en het verschil brengen we in rekening. Het kan dan zijn dat je geld terugkrijgt: bijvoorbeeld als je minder energie bent gaan gebruiken of als de prijzen zijn gedaald. Het kan ook zijn dat je nog een factuur na krijgt, omdat je juist meer energie bent gaan gebruiken of de prijzen zijn gestegen. Als je een vast contract hebt dan hebben prijsstijgingen of prijsdalingen geen invloed op je jaarafrekening.

Toch nog vragen? Neem gerust contact met ons op!

Ik heb mijn energiecontract niet op tijd verlengd, wat nu?2020-09-24T17:03:09+02:00

Geen probleem, je hebt automatisch een variabel contract bij Groenpand gekregen. Je zal dus niet zomaar afgesloten worden! Mocht je weer een vast contract willen hebben, dan kun je contact met ons opnemen om dit door te geven. Wij zullen dan een nieuw contract voor je opstellen. 

Ik wil mijn energiecontract bij Groenpand opzeggen, hoe gaat dit in zijn werk?2020-09-24T17:10:15+02:00

Als je je energiecontract bij ons wilt beëindigen, kun je dit aan ons doorgeven via energie@groenpand.nl of via ons telefoonnummer 085-4011912. Vermeld daarbij je klantnummer, de datum waarop je het contract wilt beëindigen en wat daarvoor de reden is. Wij zullen je beëindiging dan in gang zetten en de eind-meterstanden opvragen, zodat je een eindafrekening van ons kunt krijgen.

Hoe kan ik mijn gegevens van mijn energiecontract wijzigen?2020-09-24T17:00:06+02:00

Je gegevens kun je wijzigen via het klantenportaal. Hierin kun je contactgegevens zoals je e-mailadres, rekeningnummer of telefoonnummer wijzigen. Je kunt het ook aan ons doorgeven zodat wij dit voor je wijzigen. Je kan dan de gegevens mailen naar energie@groenpand.nl.  

Als het contract op een andere naam gezet moet worden of als je gaat verhuizen, moet er meestal een nieuw energiecontract aangemaakt worden. Dit kan je niet zelf regelen, maar doen wij graag voor je! Je kan dan contact met ons opnemen via energie@groenpand.nl, of ons bellen op 085-4011912.

Wat is een slimme meter?2020-09-11T16:08:13+02:00

De slimme meter is een nieuwe meter waarmee het energieverbruik en de teruglevering van stroom wordt geregistreerd. Deze gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de energieleverancier. Wanneer je stroom en gas bij Groenpand afneemt, stuur je deze gegevens dus door naar ons! Daardoor hoef je niet meer zelf de meterstanden aan ons door te geven. Met de slimme meter kan je ook zelf je energieverbruik inzien. Dit kan je meer inzicht geven in je energieverbruik per maand. 

Hoe kan ik energieklant bij Groenpand worden?2020-09-25T09:55:46+02:00

Als je klant bij ons wilt worden, kan je een contract aanmaken op deze pagina: https://groenpand.nl/stroom-gas/overstappen/ Je kunt hier je gegevens invullen om een energiecontract aan te maken. Via deze weg kan je meteen het energiecontract ondertekenen, zodat wij daarna meteen de rest kunnen regelen. 

Wil je liever dat wij het energiecontract voor je opstellen? Geen probleem! Stuur dan een mailtje naar energie@groenpand.nl met daarin de volgende gegevens:

  • kopie van je ID
  • rekeningnummer voor het maandelijkse voorschotbedrag
  • de datum waarop het energiecontract in mag gaan
  • welk contract je graag wilt aangaan. We hebben meerdere contracten, namelijk een variabel contract of vaste contracten van 1, 2 en 3 jaar vast. De tarieven voor de verschillende contracten zijn hier te vinden.

Wij maken dan een energiecontract voor je aan. Deze hoef je alleen nog even te ondertekenen en terug te mailen, de rest regelen wij!

Welke contracten zijn er bij Groenpand?2020-09-23T10:25:18+02:00

We hebben twee type energiecontracten bij Groenpand: een variabel en een vast contract. Een variabel contract betekent dat je elke maand een variabel tarief hebt voor stroom en gas, dat afhankelijk is van de marktontwikkelingen. Het kan dus dat het tarief de volgende maand lager ligt, maar het tarief kan ook omhoog gaan. Met een variabel contract zit je verder nergens aan vast, je kan dus op elk moment je contract bij ons opzeggen.

Het andere contract is een vast contract. Hierbij leg je de tarieven voor stroom en gas voor één of meerdere jaren vast. Je kan bij Groenpand kiezen uit een vast contract voor 1, 2 of 3 jaar. Onze actuele tarieven voor de verschillende contracten zijn op deze pagina te bekijken: https://groenpand.nl/stroom-gas/tarieven/. Het vastleggen van het tarief voor een bepaalde periode geeft zekerheid, want de energieprijzen kunnen in die periode niet veranderen. Maar wanneer je voor het einde van de vastgelegde periode je contract opzegt, moeten wij een opzegvergoeding in rekening brengen. Deze vergoeding is afhankelijk van hoe lang van tevoren je het contract opzegt (zie tabel).

Vergoeding per product bij voortijdige beëindiging van een overeenkomst voor bepaalde tijd

Oorspronkelijke looptijdResterende looptijdOpzegvergoeding
1 jaartot 1 jaar€50
meer dan 1 jaartot 1,5 jaar€50
 1,5 – 2 jaar€75
 2 – 2,5 jaar€100
 meer dan 2,5 jaar€125
Waarom stijgen de energieprijzen zo snel?2021-12-22T15:31:34+01:00

De prijzen van gas zijn inmiddels al zes keer zo hoog als begin dit jaar en de prijs van elektriciteit stijgt net zo hard mee (geschreven op 22 december 2021). De stijgende energieprijzen hebben ervoor gezorgd dat het voor iedereen duurder is geworden om energie te gebruiken en bovendien dat veel energieleveranciers in de problemen zijn gekomen. Ook Groenpand Energie is hierdoor geraakt, met name door het faillissement van onze inkooppartner Anode Energie. Je leest hier meer over op deze pagina.

Maken jullie verlies? Hoeveel dan?2021-12-17T10:14:34+01:00

Eerlijk gezegd weten we dat niet precies, dat is een enorm ingewikkeld rekensom en tegen de tijd dat je het uitgerekend zou hebben is het getal alweer veranderd. Dat komt onder andere omdat we niet weten wat voor weer het morgen wordt en dus ook niet hoeveel gas mensen gaan verstoken, maar ook omdat nog onduidelijk is hoeveel geld van ons en onze klanten er nog vast zat in het bedrijf Anode Energie. We schatten dat we nu per week net zoveel verlies maken als we normaliter in een heel jaar kunnen opbouwen. We bestaan inmiddels een jaar of 7 en we hebben nooit geld uit het bedrijf gehaald. Dus een paar weken overleven we wel. Als iedereen overstapt op een flexibel tarief dan stoppen we per direct met verlies lijden en is het voortbestaan van het bedrijf voorlopig min of meer gegarandeerd.

Is er nog een deel van de schade te claimen bij Anode Energie?2021-12-17T10:15:00+01:00

Dat zal de curator uiteindelijk moeten beslissen. Anode Energie was onze inkooppartner, maar in feite deden ze nog wel meer dan dat. Zij hebben ons door de jaren heen min of meer geholpen om energieleverancier te worden. In deze situatie klinkt het misschien gek, maar daar zijn we ze erg dankbaar voor. Er werk(t)en daar echte vaklui met verstand van zaken. Als een bedrijf failliet gaat kunnen er gauw spookverhalen de ronde gaan doen, mensen hebben soms behoefte aan een zondebok. Wij weten niet precies wat er uiteindelijk mis is gegaan bij Anode, maar we hebben altijd op onze partner kunnen vertrouwen, bij ons weten is er altijd integer door hen gehandeld. We vinden het erg jammer dat het bedrijf deze crisis niet kon doorstaan, we leven met alle betrokkenen mee, in het bijzonder met de oprichter en eigenaar van het bedrijf, zijn naaste familie en medewerkers. We zijn ze dankbaar voor de jarenlange prettige samenwerking. Dat neemt niet weg dat in de zakelijke afhandeling van dit dossier, dat door de curator geleid wordt, voor ons de belangen van onze klanten voorop staan, zonder daarbij onze menselijkheid uit het oog te verliezen.

Kan ik ook gewoon op een vast contract blijven zitten?2022-01-05T18:23:36+01:00

Dat kan en dat recht heb je. Maar het brengt het voortbestaan van Groenpand Energie wel in gevaar, dus mogelijk zal je er niet lang van kunnen profiteren. Als we nu samen de schouders eronder zetten kunnen we dit overleven en hopen we jou straks weer veel gunstiger tarieven aan te kunnen bieden, maar vooral ook: te helpen met je energierekening echt omlaag te krijgen door advies over en realisatie van het vergroenen van je pand!

Wat is jullie perspectief? Hoe zien jullie de toekomst?2021-12-17T10:16:13+01:00

Net als alle energieleveranciers weten we niet goed wat er de komende tijd gaat gebeuren. Hierboven heb je kunnen lezen wat de oorzaken zijn van de stijgende energieprijzen. Dat zijn er een boel, maar het vervelendste is nog wel: er zit niks tussen waar wij invloed op uit kunnen oefenen. Als het de EU al niet lukt om Poetin in beweging te krijgen…
Natuurlijk hebben we wel een eigen koers te varen en eigen ideeën over de weg uit deze crisis. Volgens ons is de beste oplossing als we met zn allen echt serieus werk gaan maken van energie besparen en zelf opwekken. Wij zijn altijd een groot voorstander geweest van duurzame en decentrale energie. Ons motto (we hebben er meerdere): “de goedkoopste energie is energie die je niet gebruikt. De op één na goedkoopste energie is energie die je zelf opwekt.”
We willen er echt alles aan doen om mensen te helpen energie besparen en opwekken. In de eerste plaats om klimaatverandering tegen te gaan, maar in de tweede plaats om deze vervelende situatie te doorbreken, waarbij we afhankelijk zijn van een wereldwijd machtsspel tussen politieke grootheden waar wij gewone stervelingen de dupe van zijn.

Kunnen jullie deze crisis overleven of gaan jullie ook failliet?2021-12-17T10:16:31+01:00

Als geen van onze klanten bereid was geweest mee te werken met een overstap naar flexibele tarieven, dan hadden we het niet lang vol kunnen houden. Er zijn al heel veel klanten bereid gevonden om wel mee te werken, dus het gaat erom spannen. Als iedereen meedoet overleven wij het zeer waarschijnlijk wel. Maar in alle eerlijkheid: we weten nog niet hoeveel geld van ons / van jullie er verdwenen is met het faillissement van Anode Energie en we vrezen dat het nog wel even kan duren voordat hier duidelijkheid over komt. Daar kan je boos over worden, maar dat verandert weinig aan de zaak. Het goede nieuws is dat tegen die tijd de tarieven waarschijnlijk al weer flink gedaald zijn.

Blijven de tarieven zo hoog als ze nu zijn?2021-12-23T17:07:57+01:00

Nee, dat is zeer onwaarschijnlijk. Er wordt aangenomen dat de tarieven weer gaan dalen na de winter. Maar reken je nog niet rijk: als je de oorzaken van de stijgende prijzen goed tot je door laat dringen besef je dat er veel tussenzit waar niemand invloed op heeft en wat niks met de winter te maken heeft. Wij spreken veel met specialisten in de energiemarkt, geen van hen durft ons te beloven dat alles weer ‘normaal’ wordt. Sterker nog, de meeste experts willen ons maar één ding beloven: dat het nooit meer zo wordt zoals het was. Daar zullen we het voorlopig mee moeten doen. Bedenk je dat er ook een positieve kant zit aan deze extreme stijgingen: dit zou weleens het beste kunnen zijn wat het klimaat de afgelopen eeuw overkomen is. We zijn immers nog nooit zo gemotiveerd geweest met zn allen om écht aan de slag te gaan met energie besparen.

Hoeveel gaat dit me allemaal kosten?2021-12-17T10:17:04+01:00

De prijs voor stroom is ongeveer verdubbeld en de prijs voor gas zelfs meer dan dat. Toch betekent dat niet dat je het dubbele gaat betalen. De prijs voor zowel gas als elektriciteit bestond altijd voor meer dan de helft uit belastingen. De overheid heeft al aangekondigd die belastingen te gaan verlagen en inmiddels is er ook concreet geld uitgetrokken om met name de hardst getroffen huishoudens tegemoet te komen in hun energierekening. Blijft de vraag hoeveel dit je gaat kosten. De meeste leveranciers schatten toch wel rond de 25 euro per maand extra voor een gemiddeld huishouden over het hele jaar 2022. Voor veel mensen is dat een goed te overzien bedrag, maar leuk is het natuurlijk niet. Tijd om je baas om loonsverhoging te vragen dan maar?

Waarom zou ik meewerken?2021-12-17T10:17:18+01:00

Als het goed is ben jij net zo gemotiveerd om energie te besparen als wij, daarom zit je immers bij Groenpand Energie? Wij willen jou blijven helpen met energie besparen, wat er ook gebeurt. We vinden het niet leuk dat we je nu om hulp moeten vragen om ons energiebedrijf overeind te houden, maar het moet wel. Daarnaast: als wij moeten stoppen wordt dat voor jou ook echt geen feestje. Je wordt dan gedwongen om over te stappen naar een andere leverancier waar je mogelijk grijze stroom krijgt of waar je per direct torenhoge tarieven voorgeschoteld krijgt. Ook kan het zijn dat je een deel van je geld kwijtraakt als wij moeten stoppen, bijvoorbeeld als je nog geld van ons tegoed hebt. Wij denken dat het het beste is voor ons allemaal als Groenpand Energie gewoon door kan. Dus laten we er voor gaan met zijn allen!

Wat doet de overheid om mijn hoge energierekening tegemoet te komen?2021-12-21T17:49:27+01:00

De overheid doet ook verschillende dingen om je energierekening weer omlaag te krijgen. Bijvoorbeeld:

  1. Milieubelasting op stroom. Op je energierekening staat de regel “vermindering energiebelasting” met daarachter een bedrag. In het komende jaar wordt dat bedrag met €230 per jaar verhoogd. Je krijgt dus, ongeacht wat je betaalt voor je energie, komend jaar €230 extra terug.
  2. Energiebelasting. Dat is een bedrag per verbruikte kWh stroom. Dat bedrag gaat met €0,06956 per kWh omlaag. Voor een gemiddeld huishouden met een gemiddeld stroomverbruik van 2.500 kWh is dat een besparing van € 174 per jaar. Dit kan voor jou dus iets hoger of lager uitvallen.
  3. Bijzondere bijstand. Huishoudens met een laag inkomen krijgen via hun gemeente eenmalig ongeveer €200, bovenop de andere tegemoetkomingen.
  4. Energiebesparende maatregelen. Veel gemeentes bieden gratis advies of vouchers om energiebesparende maatregelen zoals isolatie te realiseren.

Als je meer wilt weten over de tegemoetkoming van de overheid, lees dan verder op de website van de Rijksoverheid over dit onderwerp.

Op welke dagen incasseren jullie de energierekening?2021-12-25T12:50:29+01:00

In het verleden kon je bij ons kiezen of je het voorschot op je energierekening op de 25e van de maand vooraf wilde laten incasseren, of op de 5e van de huidige maand. Vanaf december 2021 worden alle bedragen op de 25e van de maand geïncasseerd, het kan daardoor zijn dat er bij jou dubbel geïncasseerd is in december 2021. Dit gaat dan om het voorschotbedrag van december en van januari. In januari kan er ook dubbel geïncasseerd worden, het gaat dan om de jaarafrekening over 2021 en het voorschotbedrag van februari 2022. Als jouw maandelijkse voorschotbedrag altijd al op de 25e van de maand werd afgeschreven veranderd er niks voor je.

Lees in dit tabelletje af wat jouw situatie is en welke consequenties dat voor je heeft:

Het kan zijn dat je niet weet op welke dag je incassodatum stond, dit kan je natuurlijk op je bankrekening terug zien. Als je niet weet of je energierekening is gestegen of gedaald kan je dat terug zien in je online energiedossier van Groenpand Energie.

Lees meer over voorschotten en je jaarafrekening?
Levert de afschrijving van deze bedragen voor jou problemen op? Neem zo snel mogelijk contact met ons op. 

Gaat mijn maandelijkse energiefactuur nu omhoog?2021-12-25T15:46:27+01:00

Je krijgt iedere maand een voorschotfactuur. Iedere maand betaal je een voorschotbedrag en één keer per jaar rekenen we uit wat je eigenlijk had moeten betalen, normaliter in januari via een jaarafrekening. We vermenigvuldigen dan per maand je energieverbruik met de prijzen van die maand (dit geldt alleen voor flexibele tarieven). Als je energie bespaard hebt in het jaar ervoor krijg je geld van ons terug. De meesten van jullie hebben de afgelopen jaren geld terug gekregen, bijvoorbeeld omdat we zonnepanelen of een warmtepomp bij je hebben geïnstalleerd. Nu zijn de energieprijzen zo hard gestegen dat je straks waarschijnlijk zult moeten bijbetalen als we de jaarafrekening voor je opmaken, soms zelfs als je energie bespaard hebt. Het hangt allemaal van die twee getalletjes af: de prijs van energie maal de hoeveelheid energie die je verbruikt hebt. 

Andere producten

Ga naar de bovenkant