Veelgestelde vragen2022-04-01T09:57:43+02:00

Wat is je vraag?

Kies een categorie

Wat krijg ik met een energiescan?2022-05-11T10:48:59+02:00

Voor gemiddelde woonhuizen: Je krijg een afspraak met een energieadviseur, online of bij jou thuis (€1,- per km vanaf ons kantoor). Tijdens de afspraak stelt de adviseur je vragen en inventariseert alle informatie over jouw huis. Na afloop ontvang je jouw persoonlijke bespaarplan. In dit plan staan je grote energieverbruikers, energiebesparingsadviezen en of je huis geschikt is voor duurzame oplossingen zoals zonnepanelen of een warmtepomp. Je kunt het plan rustig doornemen en als je daarna nog vragen hebt, kun je die nog een keer telefonisch of per e-mail stellen, dat zit inbegrepen in de energiescan.

Voor grote woonhuizen en bedrijfspanden: Je krijgt een afspraak met een energieadviseur bij jou op locatie. Tijdens de afspraak stelt de adviseur je vragen en neemt het pand goed op. Na afloop ontvang je het plan met zaken die je kunt doen om energie te besparen of zelfs op te wekken. In dit plan staan de grote energieverbruikers, energiebesparingsadviezen en of je pand geschikt is voor duurzame oplossingen zoals zonnepanelen of een warmtepomp. Je kunt daarna zelf bepalen wat je met de bevindingen doet. Groenpand kan je helpen met uitvoeren van installaties. 

Wat heb ik nodig voor de online afspraak?2022-05-11T10:51:51+02:00

Als je kiest voor advies op afstand, kun je kiezen uit een telefonisch gesprek of videobellen. Voor het videobellen heb je een computer of smartphone met camera nodig. We maken hiervoor gebruik van Google Meet. Daarvoor hoef je niks te downloaden. Zorg dat je van te voren checkt dat je camera en microfoon goed werken, zodat we direct aan de slag kunnen!

Geven jullie ook ander energieadvies dan de energiescan?2022-05-11T11:57:39+02:00

Jazeker, je kunt met elk energievraagstuk bij ons terecht! Wil je bijvoorbeeld een ventilatieplan, een verwarmingsplan of ben je benieuwd of je pand volledig gasloos kan worden? Neem contact met ons op en dan voorzien we jou van een passend voorstel en persoonlijk energieadvies.

Hoe lang duurt de afspraak?2022-05-09T11:06:00+02:00

De afspraak met de energieadviseur duurt 1 uur voor gemiddelde woningen, 1,5 uur voor grote woningen en vanaf 1 dagdeel voor bedrijfspanden, afhankelijk van de specifieke vragen.

Voor wie is de energiescan geschikt?2022-05-09T11:05:09+02:00

Voor iedereen die energie wil besparen! Het maakt niet uit of je net begint of dat je bijvoorbeeld al zonnepanelen op je dak hebt liggen en de eerste isolaties hebt gedaan. Met de energiescan kijken we waar in jouw huis of bedrijfspand de grootste winst te behalen valt.

Hoe werkt salderen?2020-04-29T16:13:06+02:00

Salderen is de regeling waarbij je de stroom die je van het net afneemt en de stroom die je aan het net terug levert tegen elkaar wegstreept. Je hoeft dan alleen nog voor het netto energieverbruik te betalen. Rekenvoorbeeld: Per jaar verbruik je 3500 kWh. Met de zonnepanelen op je dak lever je 2000 kWh terug aan het net. Dan is je netto energieverbruik per jaar 1500 kWh. Alleen dat energieverbruik hoef je bij je energieleverancier te betalen.

Deze salderingsregeling kan alleen als je de elektriciteit via dezelfde aansluiting terug levert als waarmee je energie afneemt. Ook telt de salderingsregeling alleen voor kleinverbruikers (een elektriciteitsaansluiting van maximaal 3×80 Ampère).

Welke merken omvormers installeert Groenpand?2020-09-07T17:23:55+02:00

Wij installeren voornamelijk omvormers van SolarEdge, vaak in combinatie met Power Optimizers van SolarEdge. Ook plaatsen wij regelmatig SMA en Huawei omvormers.

Wat is een slimme meter?2020-09-11T16:08:13+02:00

De slimme meter is een nieuwe meter waarmee het energieverbruik en de teruglevering van stroom wordt geregistreerd. Deze gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de energieleverancier. Wanneer je stroom en gas bij Groenpand afneemt, stuur je deze gegevens dus door naar ons! Daardoor hoef je niet meer zelf de meterstanden aan ons door te geven. Met de slimme meter kan je ook zelf je energieverbruik inzien. Dit kan je meer inzicht geven in je energieverbruik per maand. 

Hoe lang zijn jullie bezig met het installeren van de zonnepanelen?2020-09-11T16:43:15+02:00

Meestal zijn de installateurs binnen een dag klaar met installeren. De installateurs beginnen rond 8:00 uur ’s ochtends en zijn in de middag klaar met de installatie. Dit geldt vooral voor kleine installaties tot een stuk of 20 panelen. Wanneer er meer dan 20 panelen worden geïnstalleerd, plannen we vaak een extra dag voor de installatie in of sturen we een groter installatieteam op pad.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?2020-09-14T15:04:08+02:00

Een schuin dak met dakpannen of een plat dak met bitumen of EPDM zijn zeer geschikt voor zonnepanelen. Een dak op het zuiden is het meest ideaal, maar ook een oostelijke of westelijke dakligging kan aantrekkelijk zijn. Zonnepanelen op het noorden wekken doorgaans minder op, maar ook dat is weer afhankelijk van hoe schuin de hoek van het dak is.

Overige dakbedekkingen, zoals leien of rieten daken, zijn over het algemeen niet geschikt voor zonnepanelen. Op rieten dak kunnen zonnepanelen niet worden geplaatst wegens brandgevaar. Leien daken hebben een ander montagemateriaal nodig, waar onze installateurs niet voor zijn opgeleid.

Wanneer komt mijn omvormer?2022-08-17T16:02:23+02:00

Dat weten we helaas niet exact, maar als jouw omvormer binnenkomt krijg je direct bericht van ons om de installatie in te plannen. Wij willen net zo graag als jij de installatie zo snel mogelijk helemaal afmaken. Het is niet nodig om hier achteraan te bellen of te mailen wanneer jij aan de beurt bent: we kunnen die vraag op dit moment niet beantwoorden.

Vanwege een wereldwijd chiptekort, en een enorme toename in de vraag naar omvormers zijn er dit jaar enorme tekorten. En dat kan nog wel tot in 2023 voortduren. Mede doordat wij al bijna 10 jaar lang samenwerken met SolarEdge en SMA, krijgen wij gelukkig wel regelmatig omvormers geleverd, maar veel minder dan we bestellen en met veel langere wachttijden. Ook krijgen we niet 100% duidelijkheid over wanneer er wat geleverd wordt. Daarom hebben we nu een wachtlijst. Degenen die het langst op onze omvormerwachtlijst staan zijn in principe als eerste aan de beurt. Het kan soms gebeuren dat er een ander type omvormer (die bij jou niet bruikbaar is) al eerder wordt geleverd en dat we daardoor iemand anders, die korter op de lijst stond, toch eerder kunnen helpen. Toch heeft het geen zin tussentijds van omvormer te wisselen, onze verkoopadviseurs houden al zoveel mogelijk rekening met de beschikbaarheid van omvormers.

We bieden onze excuus aan voor deze vervelende situatie, we hopen dat we je zo snel mogelijk verder kunnen helpen om je eigen hernieuwbare zonnestroom te gaan oogsten. In de tussentijd kunnen we je misschien ergens anders mee helpen? Kijk bijvoorbeeld op onze aanbodpagina.

Ik ben geinteresseerd in zonnepanelen. Hoe kan ik een offerte van jullie ontvangen?2020-10-02T15:45:55+02:00

Leuk dat je interesse hebt in zonnepanelen! Via deze link kom je bij ons formulier om een offerte voor zonnepanelen aan te vragen. Wanneer we je antwoorden hebben ontvangen, zullen we zo snel mogelijk je aanvraag bekijken en contact met je opnemen voor een offerte op afstand of een afspraak bij je thuis!

Hoe werkt de BTW-teruggave van zonnepanelen?2020-04-29T15:45:07+02:00

De BTW (belasting over de toegevoegde waarde) op zonnepanelen kan worden teruggevraagd bij de belastingdienst. Je moet je daarvoor bij de belastingdienst aanmelden als ondernemer en vervolgens btw-aangifte doen. Dit kan je zelf regelen of door ons laten doen. Voor €100,- zorgen wij ervoor dat de btw teruggave geregeld wordt.

Zit er subsidie op zonnepanelen?2020-04-29T15:45:19+02:00

Er zit geen subsidie op zonnepanelen voor particulieren. Bedrijven en (non-profit) instellingen kunnen in aanmerking komen voor de SDE+ subsidie van de RVO. Particulieren kunnen wel de btw op de zonnepanelen installatie terugkrijgen en kunnen gebruik maken van de salderingsregeling.

Moet ik mij aanmelden op energieleveren.nl als ik zonnepanelen aan ga schaffen?2020-09-23T12:28:55+02:00

Ja! Het is verplicht je zonnepaneleninstallatie te registreren bij de netbeheerder. Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor het stabiel houden van het elektriciteitsnet en voor de energiemeter in je huis. Voorheen konden wij de zonnepanelen voor je registreren, maar vanwege de nieuwe privacywetgeving kan dat (voorlopig) niet meer en moet je dit zelf doen. Je registreert je zonnepanelen door een account aan te maken op www.energieleveren.nl. Hier vul je jouw gegevens in, waaronder technische gegevens van de installatie. Deze gegevens sturen wij je toe wanneer er een datum voor de installatie ingepland staat.

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?2020-09-14T15:09:37+02:00

De meeste mensen willen hun elektriciteitsverbruik gaan opwekken met zonnepanelen. Om uit te rekenen hoeveel panelen je daarvoor ongeveer nodig hebt, kun je de volgende rekensom gebruiken:

jaarverbruik elektriciteit/(aantal wp panelen x 0,85)

Hoeveel kan ik opwekken met een zonnepaneel?2022-08-11T11:08:36+02:00

Er is een verschil tussen het vermogen van een zonnepaneel, en de daadwerkelijke opwek. Het kan immers niet elke dag een stralend blauwe hemel in juni zijn. Om een beeld te krijgen van de opwek in een gemiddelde situatie kun je het aantal Wattpiek (Wp) van het paneel vermenigvuldigen met 0,85 en zet je er kWh achter. Dan heb je een aardig beeld van de jaaropbrengst van een zonnepaneel op een gemiddeld dak in Nederland.

Onze panelen hebben een vermogen van 390 Wp en wekken dus gemiddeld 331,5 kWh op per paneel per jaar (390 x 0,85 = 331,5).
Als je een offerte aanvraagt, helpen wij met uitrekenen hoeveel zonnepanelen jij nodig zou hebben!

Hoe lang duurt het voordat ik mijn offerte krijg?2020-06-10T13:31:49+02:00

Tot uiterlijk twee weken na de huisopname. We proberen altijd zo snel mogelijk de offerte per mail te versturen. Hoe snel je de offerte ontvangt is bijvoorbeeld afhankelijk van het schema van de adviseur en de complexiteit van de situatie. Er zijn situaties die eerst even met collega’s overlegd moeten worden voordat de offerte kan worden verstuurd.

Ik heb zonnepanelen gekocht, hoe lang duurt het voordat jullie ze komen installeren?2020-09-11T16:47:30+02:00

Wij streven ernaar binnen drie maanden na akkoord de zonnepanelen te installeren. Dit is wel afhankelijk van de seizoensdrukte, het is bijvoorbeeld voor zonnepanelen drukker in de zomer dan in de winter. Ook bij groepsaankopen kan het wat langer duren voordat de panelen worden geïnstalleerd. Je kan daarom altijd even bij je adviseur navragen wat de wachttijd is, zij hebben altijd overzicht over hoe het ervoor staat met onze planning!

Hoe kunnen wij ons voorbereidingen op de installatie van zonnepanelen?2020-04-29T16:14:31+02:00

Het belangrijkste is dat de installateurs voldoende ruimte hebben om aan het werk te gaan. Het zou daarom erg fijn zijn als de plekken waar onze installateurs aan de slag gaan, zoals de meterkast en plek voor de omvormer, opgeruimd zijn. Ook is het erg handig als er een parkeerplaats voor de deur is, waar de bus met materiaal kan parkeren. Ten slotte, een lekker kopje koffie of thee om de dag mee te beginnen is natuurlijk ook nooit verkeerd ;)

Hoe lang duurt het voordat ik de opwek van mijn nieuwe panelen zie in de app?2022-03-04T09:14:01+01:00

Vanaf het moment dat de zonnepanelen zijn aangesloten wekken ze stroom op. Het duurt echter enkele weken voordat je je opwek ook kunt volgen in onze app. Dat heeft te maken met de registratie van de panelen bij de netbeheerder.

De omvormer van mijn zonnepanelen is stuk, wat nu?2022-08-17T16:19:05+02:00

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Voor sommige problemen zal er iemand langskomen, andere dingen kunnen van een afstand worden opgelost. Het kan ook zijn dat de omvormer prima werkt, maar dat deze geen internetverbinding meer heeft. Wees gerust: ook zonder internet gaat de opwek van zonnestroom gewoon door. Doorloop deze stappen om de internetconnectie met je omvormer te checken en indien nodig te herstellen.

Controleer of de internetverbinding werkt:

  • Staat in de meterkast de groep van de zonnepanelen aan?
  • Zitten alle stekkertjes van het internet in de router/modem?
  • Heb je powerlinks: zitten deze rechtstreeks in een wandcontactdoos (niet in een stekkerdoos)? Branden er drie lampjes op de powerlinks?

Je internetverbinding resetten:

Als het antwoord op bovenstaande vragen ‘ja’ is, kun je je modem/router of je powerlinks proberen te resetten. Hierdoor wordt er opnieuw contact gemaakt met de omvormer en dat wil nog wel eens de oplossing zijn. Dit doe je door middel van een reset knopje of, als die er niet op zit, door de stekker even uit het stopcontact te halen.
Powerlinks kun je resetten door het knopje dat onderop zit 7 seconden ingedrukt te houden totdat alle drie de lampjes gaan knipperen. Je begint met de powerlink die verbonden is met je modem/router en daarna binnen twee minuten bij de powerlink die verbonden is met  de omvormer. Ze zullen dan opnieuw verbinding met elkaar zoeken.

Wifi verbinding met de omvormer herstellen:

Als je omvormer internet ontvangt via Wifi dan kun je deze opnieuw verbinding laten leggen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de omvormer de Wifi-verbinding kwijt is geraakt.

SMA: Bekijk deze video voor het herstellen van de Wifi-verbinding van een SMA omvormer. Het wachtwoord dat je nodig hebt staat achterop het instructie boekje geschreven dat wij hebben achtergelaten bij de omvormer.

SolarEdge: Bekijk deze video voor het herstellen van de Wifi-verbinding van een SolarEdge omvormer. Je kunt de verbinding ook testen door de omvormer status te checken. Volg hiervoor de instructies van dit filmpje. Wanneer het tweede vinkje niet op groen staat moeten de volgende poorten worden opengezet in de router voor de omvormer. Poort 22222, 22221 en 80.

Let op: Omvormers werken alleen op een Wifi-frequentie van 2.4 GHz. Heb je je Wifi-frequentie op 5 GHz gezet, dan verliest je omvormer de verbinding met het Wifi-netwerk. Sluit de omvormer aan via een internetkabel of zet de frequentie terug naar 2.4 GHz.

Mijn omvormer doet het nog steeds niet

Is het probleem hiermee niet verholpen of heb je hulp nodig bij het nalopen van deze stappen? Meld dan je storing via www.groenpand.nl/storing. Vergeet hierbij niet om duidelijke foto’s mee te sturen, dan kunnen we het probleem sneller vinden en oplossen!

Uit welke onderdelen bestaat een zonnestroomsysteem?2020-09-07T16:59:25+02:00

Een zonnestroomsysteem bestaat uit zonnepanelen, een omvormer (met eventueel power optimizers), de bekabeling van de panelen naar de omvormer (DC traject) en van omvormer naar meterkast (AC traject) en het montagesysteem.

Welke merken verkopen jullie?2021-10-25T12:12:21+02:00

Wij werken veel met zonnepanelen van Trina Solar en SoliTek. Voor de omvormers werken wij meestal met SolarEdge, dit is een type omvormer met power optimizers. Ons montagesysteem komt van Van der Valk (Pro+ en Pitched Roof Clamp systemen). Deze merken zijn uitgekozen vanwege de goede kwaliteit en betrouwbaarheid. Wij vinden het belangrijk om te werken met fabrikanten waarmee we een stabiele band kunnen opbouwen en die duurzaam produceren.

Hoe verloopt een huisopname?2020-09-11T16:24:56+02:00

Bij een huisopname komt één van onze adviseurs bij je thuis langs om de mogelijkheden voor het verduurzamen van je woning te bekijken. Een huisopname duurt ongeveer een uur. Tijdens de huisopname wordt er uitleg gegeven over de mogelijkheden tot verduurzaming en kan je je opties met de adviseur bespreken. Ook zal de adviseur de woning bekijken: zo zal de adviseur voor zonnepanelen natuurlijk kijken naar het dak, maar ook of er nog aanpassingen nodig zijn in de meterkast, waar de omvormer het beste kan hangen en hoe het kabeltraject moet lopen. Op basis van deze informatie zal er een maatwerk-offerte voor je worden opgesteld.

Wat kosten zonnepanelen?2022-08-05T14:00:08+02:00

Dat is erg afhankelijk van het aantal en het type panelen dat je kiest. Voor een kostenindicatie kun je vrijblijvend een (indicatieve) offerte bij ons aanvragen. Over het algemeen ligt voor kleinere systemen de prijs per paneel hoger dan voor een groot systeem. Dit komt omdat er ongeacht het aantal panelen, er een aantal vaste kosten voor de installatie zijn. Hierbij kan je denken aan de bekabeling naar de meterkast, maar ook de installatiekosten en reiskosten van onze installateurs. Dus hoe meer zonnepanelen je aanschaft, hoe goedkoper de prijs per paneel wordt.

Hoe lang duurt het om mijn zonnepanelen terug te verdienen?2022-02-11T15:38:05+01:00

Gemiddeld duurt het 4 tot 8 jaar om je zonnestroomsysteem terug te verdienen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het aantal panelen dat je aanschaft, de helling van je dak, de richting waarin de zonnepanelen liggen en de prijs voor elektriciteit.

Hoe werkt een zonnepaneel?2020-09-11T16:12:33+02:00

Zonnepanelen zijn platen waarop twee dunne lagen van lichtgevoelig materiaal zijn aangebracht. Dat materiaal is bijna altijd silicium. Silicium kom je bijna overal tegen, bijvoorbeeld als je over het strand loopt, of op de Veluwe woont. Het komt namelijk vooral voor in zand en stof. Meer dan 90% van de aardkorst bestaat uit silicium.

Silicium heeft foto-voltaïsche (PhotoVoltaic, vaak afgekort tot PV) eigenschappen. Dat wil zeggen dat er spanning ontstaat wanneer er licht op valt. Het spanningsverschil tussen twee lagen silicium levert vervolgens elektriciteit op.

Als je de opgewekte elektriciteit weet te geleiden naar je apparaten, dan heb je dus energie van de zon weten te benutten. Voordat je deze elektriciteit kan gebruiken, moet het nog eerst wel omgezet worden van gelijkstroom naar wisselstroom. Dit is wat de omvormer doet!

Wat is een omvormer en waarom heb ik die nodig?2020-09-07T17:20:05+02:00

Een omvormer kan de gelijkstroom die door de zonnepanelen wordt opgewekt omzetten wisselstroom. Dat is belangrijk, want gelijkstroom is gevaarlijk wanneer mensen ermee in aanraking komen. Bovendien zijn alle huizen in Nederland afgestemd op wisselstroom. Omvormers zijn altijd afgestemd op het soort en het aantal zonnepanelen dat je hebt en zijn dan ook verkrijgbaar in talloze soorten en maten. Ze zijn altijd noodzakelijk als je je eigen zonnestroom wilt gebruiken.

Een omvormer moet ergens in of om het huis geplaatst worden. Mensen kiezen daarvoor vaak een plekje op de zolder, de gangkast of de garage. Een vereiste is dat de omvormer voldoende ruimte heeft zodat hij geventileerd hangt en niet oververhit kan raken.

Waar kan ik de app downloaden voor mijn omvormer?2021-03-10T11:37:00+01:00

Je kunt een app downloaden voor iPhone of Android, of een webapplicatie gebruiken van de omvormerfabrikant, waarin is te zien hoe de zonnepanelen presteren. Wij kunnen op afstand meekijken naar het systeem, mocht er ooit iets zijn, dan krijgen we daar direct een melding van binnen. Je hebt als het goed is na de plaatsing van je zonnepanelen een e-mail ontvangen met de vraag om een inlog aan te maken.

Je kunt de volgende links gebruiken voor SolarEdge omvormers:

Je kunt de volgende links gebruiken voor SMA omvormers:

LET OP: Groenpand biedt alleen garantie op de monitoring van het systeem wanneer door ons een UTP kabel is getrokken van de omvormer naar het modem / de router. In alle andere gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor de internetverbinding.

Moet ik mijn zonnepanelen onderhouden?2020-09-11T16:58:32+02:00

Als je vooraf een ervaren installateur en betrouwbare zonnepanelen hebt geselecteerd, dan is er vrijwel geen onderhoud nodig voor je eigen energie-installatie. Zonnepanelen kunnen vaak wel 25 jaar zonder problemen opwekken. Een omvormer heeft helaas een kortere levensduur. Zelfs de beste omvormers kunnen al na 10 – 15 jaar aan vervanging toe zijn.

Zonnepanelen zelf hebben weinig onderhoud nodig. Nadat de installateur een zonnepanelensysteem op je dak heeft geïnstalleerd, raden wij je aan om deze minimaal 1 keer per jaar te controleren op vuil. Wanneer het regent spoelt het meeste vuil van de panelen af, maar soms blijft er wat achter. Daarom is het goed om de panelen af en toe met een zachte bezem of spons te wassen met lauwwarm water zonder zeep of met gedemineraliseerd water vanwege eventuele kalkvlekken.

Als je een plat dak hebt, dan is het vaak goed mogelijk om de panelen zelf schoon te maken. Als je een hellend dak hebt, kan het verstandig zijn om aan de glazenwasser te vragen of hij de zonnepanelen wil wassen. Op deze manier voorkomt je ongelukken bij het beklimmen van het dak.

Is het verstandig om mijn zonnepanelen te verzekeren?2021-03-10T11:33:22+01:00

Het risico op schade of verlies is bij kwalitatieve zonnepanelen en een degelijke installatie vrij laag. Toch kan het zijn dat je niet voor verrassingen wilt komen te staan, of misschien heb je niet veel vertrouwen in de kwaliteit van het door jou aangeschafte systeem. In dat geval kan een verzekering uitkomst bieden. Je kunt dan all-risk verzekeren tegen schade en als je wilt, kun je zelfs de opbrengst verzekeren. Uiteraard brengt dit extra kosten met zich mee van enkele tientallen tot ongeveer honderd euro per jaar. Het is raadzaam om eventuele verzekeringskosten mee te nemen in je financiële totaalplaatje.

Als je een opstalverzekering of een inboedelverzekering hebt: geef dan door dat er zonnepanelen geplaatst zijn. Verzekeraars gaan verschillend om met dit relatief nieuwe onderwerp, maar het is altijd de moeite waard om het door te geven.

Krijg ik een nieuwe thermostaat?2020-05-06T16:09:43+02:00

Bij de warmtepomp wordt een nieuwe thermostaat geleverd, die op de plek komt van de huidige thermostaat. Als je voorkeur hebt voor een bepaalde thermostaat kun je dit aangeven, wij kunnen kijken of de gewenste thermostaat kan samenwerken met de warmtepomp.

Wat als mijn huis niet geschikt blijkt te zijn voor een warmtepomp?2020-05-22T11:17:26+02:00

Het kán voorkomen dat onze adviseur een negatief advies uitbrengt voor het installeren van een warmtepomp. Gelukkig zijn er ook veel alternatieven die in sommige gevallen een betere oplossing zijn. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Infraroodpanelen: Vooral handig als er nog geen CV-systeem aanwezig is in een pand, of om bij te verwarmen.
  • Houtkachels en palletkachels: Ideaal om de koude pieken in het jaar op te vangen. Kies wel voor een HR-kachel en neem er meteen een roetfilter bij op je schoorsteen om je buren een plezier te doen. En vergeet niet duurzaam hout in te kopen.
  • Zonnecollectoren: Kunnen een mooie aanvulling zijn op de warmtepomp of op de CV-ketel om bij te verwarmen. Met name geschikt voor warm water (douchen), maar kan ook een rol spelen in ruimte verwarming.
  • CV-ketel op groen gas: De technologie om zelf groen gas te maken is al beschikbaar. Bijvoorbeeld vanuit mest of biomassa, zoals resthout. Helaas gebeurt dit nog enorm weinig en is er te weinig potentieel om heel Nederland mee te verwarmen.
  • CV-ketel op waterstof: Is nog heel erg duur, maar worden wat testen mee gedaan. Ook is het maken van waterstof nog heel inefficiënt, waardoor mensen zoals Elon Musk denken dat dit het sowieso nooit gaat worden.
  • Stadsverwarming / blokverwarming: Wordt steeds meer toegepast, met name in nieuwbouwwijken. Biedt grote kansen als het gepaard gaat met duurzaam opgewekte warmte, en helaas is dat nu lang niet altijd het geval. Stadswarmte is nu vrijwel altijd monopolistisch en pakt voor mensen duur uit. Vaak wordt er bijvoorbeeld industriële restwarmte gebruikt. Dat klinkt duurzaam, maar het motiveert de industrie natuurlijk niet om energie te gaan besparen, waar ze eigenlijk wel mee bezig zouden moeten zijn.

Het aller, allerbelangrijkste alternatief voor een warmtepomp is natuurlijk om je huis gewoon enorm goed te isoleren, zodat je bijna geen gas meer nodig hebt. Dit moedigen wij ook van harte aan.

Zit er ook subsidie op de warmtepomp?2020-09-14T16:55:35+02:00

Ja, meestal wel. Kijk op deze website voor meer informatie.

Wanneer is mijn huis geschikt voor een warmtepomp?2020-09-23T18:24:03+02:00

Laten we ervan uitgaan dat je daarmee bedoelt “Kan ik het warm blijven krijgen en ben ik dan goedkoper uit dan met een CV-ketel?”, dan nog hangt het af van je persoonlijke situatie. Als je in een nieuwbouwhuis (na 2000 gebouwd) woont is een warmtepomp vaak wel aantrekkelijk, in een ouder huis moeten vaak aanpassingen worden gemaakt. Om je een beeld te geven hebben we een basis checklist gemaakt of je huis geschikt is voor een warmtepomp. Je kunt ook onze warmtepomp check doen.

Wat moet ik regelen als ik gasvrij ga wonen?2021-07-16T14:19:32+02:00

Als je gasvrij gaat wonen kun je de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder (bijvoorbeeld Stedin of Liander) hebt opzeggen. Je kan zelf de verwijdering van je gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorg dragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kan je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van je gasaansluiting is kosteloos. Het blijft wel van belang dat je actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Maken warmtepompen veel geluid?2020-09-14T16:49:53+02:00

Dat valt reuze mee. De buitenunit van een warmtepomp maakt inderdaad geluid, maar hoeveel is afhankelijk van de locatie en de montage. Het geluid kun je het best vergelijken met het zoemen van een oude koelkast. Normaal gesproken hoor je dit binnenshuis niet. In sommige gevallen kan de constructie waarop de buitenunit bevestigd wordt echter de geluidstrillingen doorgeven. Voornamelijk bij houten constructies is het risico hierop groter. Zaak dus om goed na te denken over de plek van die ventilator. Op de dakkapel, boven je slaapkamer, is bijvoorbeeld meestal geen goede plek. Op het dak van de schuur, of op beugels aan een ongebruikte muur kunnen juist wel goede plekken zijn waardoor je helemaal geen last hebt van het geluid. We gebruiken altijd speciale rubberen pluggen of trillingsdempende voeten voor de montage. In bijna alle gevallen is er hierdoor geen of weinig geluidsoverlast door deze maatregelen.

Hoeveel kan ik besparen als ik een warmtepomp neem?2020-09-23T18:15:53+02:00

Als we kijken naar de komende 15 jaar, wat kost een warmtepomp dan ten opzichte van een CV-ketel? Vijftien jaar is ongeveer de levensduur van een CV-ketel of warmtepomp, dus een goede vergelijkingstermijn. We gaan uit van een gezin in Nederland, met één kind. In een normale situatie, dus met CV-ketel, gebruiken ze dan per jaar: 3500kWh en 1500m3 gas. We rekenen met actuele prijzen, er vanuit gaande dat de belasting op gas blijft stijgen, zoals de overheid heeft aangekondigd.

CV-ketelWarmtepomp hybrideWarmtepomp zelfstandig
Aanschafkosten (incl. installatie)€1.500€5.000€12.000
Subsidie€0€1.700€2.500
Onderhoud€1.080€1.080€2.160
Gasverbruik in m3 gas / Joule22.500 m3 / 791 GJ12.000 m3 / 422 GJ0 m3 / 0 GJ
Gasverbruik in €€27.000€14.400€0
Elektraverbruik in kWh / Joule52.500 kWh / 189 GJ78.000 kWh / 280 GJ100.500 kWh / 362 GJ
Elektraverbruik in €€13.125€19.500€25.125
Vaste kosten gasaansluiting€2.580€2.580€0
Totaal energieverbruik in Joule980 GJ702 GJ362 GJ
Totaal energiekosten€42.705€36.480€25.125
Netto totale kosten in 15 jaar tijd€45.285€40.860€36.785
Welk type warmtepompen zijn er?2020-05-06T16:03:03+02:00

Een warmtepomp kan energie onttrekken aan een bron en die omzetten in bruikbare warmte voor een gebouw. Als bron kan worden gebruikt:

  • Lucht
  • Water
  • Bodem

In bestaande woonhuizen en appartementen (residentiële gebouwen) wordt bijna altijd gekozen voor de lucht als bron. We noemen dit lucht/water warmtepompen, omdat ze de warmte overbrengen van de lucht naar je CV water. In de utiliteitsbouw (kantoren, scholen, ziekenhuizen) wordt vaak voor de bodem als bron gekozen. Bij een warmtepomp denken mensen vaak aan een boring, maar dat is bij woonhuizen dus helemaal niet nodig.

Hoe zit het precies met de efficiëntie van de warmtepomp?2020-05-22T10:56:37+02:00

Een lucht/water warmtepomp (LWW) haalt energie uit de lucht en waardeert die op naar een hogere temperatuur. Daarmee kan een pand worden verwarmd. Een LWW haalt ongeveer 3 kWh warmte uit de lucht en heeft 1 kWh elektra nodig om dit om te zetten in warmte in huis. Dat levert 4 kWh aan nuttige energie op. Een warmtepomp heeft dus eigenlijk een efficiëntie van 400%! Dat is enorm hoog. Een HR ketel heeft een efficiëntie van maximaal 97%. Een warmtepomp is dus altijd energiezuiniger dan een HR ketel op gas. In beide gevallen gaat het wel over theoretische efficiëntie, in de praktijk bepaalt een optelsom van meerdere factoren het exacte rendement van een CV ketel of warmtepomp.

Wat is het verschil tussen een hybride en zelfstandige warmtepomp?2021-07-13T19:01:04+02:00

Een zelfstandige warmtepomp kan volledig voorzien in de warmtevraag van een pand, een hybride warmtepomp heeft daar de hulp van een gasketel voor nodig. Het woord hybride slaat er in dit geval dus op, net als bij auto’s, dat er meerdere energiedragers worden gebruikt. De meeste hybride warmtepompen gebruiken de lucht als warmtebron, de energiedragers bestaan dan uit de buitenlucht en gas dat via het net wordt aangeleverd.

Een zelfstandige warmtepomp wordt ook wel monovalente warmtepomp genoemd, dat betekend dat dit apparaat maar één energiedrager gebruikt als bron. Dit is bijvoorbeeld bodemwarmte of luchtwarmte. Met een monovalente warmtepomp kun je volledig van het gas af en met een hybride niet. Een belangrijk verschil is ook dat met een zelfstandige warmtepomp meestal in warm tapwater (zoals keukenkraan, douche en bad) wordt voorzien, met een hybride warmtepomp wordt juist alleen het CV-systeem (radiatoren en vloerverwarming) van warm water voorzien. De zelfstandige warmtepomp gebruikt daarvoor een buffervat of boilervat, een onderdeel dat bij hybride warmtepompen ontbreekt. Het temperatuurbereik van de zelfstandige warmtepomp is ook veel groter, deze moet kunnen werken bij een buitentemperatuur van -10°C, terwijl een hybride warmtepomp vaak al uitslaat bij 4°C. Het punt waarop een hybride warmtepomp zichzelf uitschakelt is overigens instelbaar, vaak wordt daarbij het omslagpunt gehanteerd waarbij het goedkoper is om op gas de woning te verwarmen, dan met de warmtepomp. Dit is afhankelijk van de actuele energieprijzen, voor zowel gas als elektriciteit; omdat de gasprijs en de elektriciteitsprijs voor het grootste deel bestaan uit energiebelasting (ook wel milieubelasting), heeft de overheid een sterk stuurmiddel in handen om de toepassing van warmtepompen en CV-ketels te stimuleren, danwel te ontmoedigen.

Als een warmtepomp voortdurend op een lage COP draait is het financieel niet aantrekkelijk om de CV-ketel af te schaffen en over te stappen op een warmtepomp. Ook kan het zo zijn dat er net een nieuwe CV-ketel hangt en om die direct weg te doen is ook niet erg duurzaam. Daarom bestaan er ook hybride warmtepompen. Een hybride warmtepomp kan worden aangesloten op de huidige CV-ketel. Er blijft dan gas gestookt worden, vooral in situaties dat de warmtepomp een lage COP heeft. Er wordt dan alleen gas verbruikt als dat voor het financieel rendement aantrekkelijk is.

Een zelfstandige warmtepomp (wordt ook wel full-electric warmtepomp of monovalente warmtepomp genoemd) neemt de verwarming volledig over. Er kan voor worden gekozen om de warmtepomp dan ook het warm water te laten verwarmen en elektrisch te gaan koken. Een pand kan dan volledig van het gas af, de gaskraan kan verzegeld of afgesloten worden. Om helemaal van het gas af te gaan is financieel aantrekkelijker, omdat daarmee op vastrechtkosten wordt bespaard. Wij brengen altijd een duidelijk advies uit voor hybride of zelfstandige warmtepomp en begeleiden pand-eigenaren in de transitie naar een gasloze of energiezuinige woning.

Wat betekent COP en wat heeft dat met warmtepompen te maken?2020-09-14T16:51:58+02:00

COP staat voor ‘Coëfficiënt of Performance’. Een lucht/water warmtepomp (LWW) kan 1 kWh elektra gebruiken om 4 kWh energie bruikbare warmte te produceren. De LWW kan de nuttige energie dus verviervoudigen. We zeggen daarom dat de warmtepomp een COP heeft van 4. De COP van een warmtepomp kan sterk wisselen. In een huis dat heel slecht geïsoleerd is, waar alles wordt verwarmd met kleine dunne radiatoren en waar de ramen vaak openstaan of heel wisselend stookgedrag is heeft een warmtepomp een heel lage COP, van misschien maar 1,5. In een huis dat juist goed geïsoleerd is met overal vloerverwarming en heel consistent stookgedrag kan op herfstdagen misschien wel een COP van 5,0 worden gehaald. De verschillen zijn dus situatieafhankelijk en een COP kan niet precies vooraf gegarandeerd worden, wat het natuurlijk lastig maakt om de kosten van een CV-ketel af te zetten tegen de kosten van een warmtepomp.

Wanneer ben ik aan de beurt voor een hybride warmtepomp?2022-08-17T16:02:15+02:00

Dat is op dit moment lastig te zeggen. Als je bij ons een offerte aanvraagt voor een hybride warmtepomp zetten we je op onze wachtlijst. Sta je al op de lijst, dan hoef je niets te doen. Wij houden je op de hoogte van de ontwikkelingen en starten hopelijk zo snel mogelijk weer met de verkoop en installatie van warmtepompen. Heb je geen interesse meer? Neem dan contact met ons op per e-mail (info@groenpand.nl), dan registreren wij jou direct als niet langer geïnteresseerd en maak je plek voor de volgende op de wachtlijst.

De productie en levering van hybride warmtepompen is tot onze spijt, vanwege tekorten van grondstoffen en wereldproblematiek, nog steeds problematisch. We blijven voortdurend in gesprek met producenten om ervoor te zorgen dat zodra er warmtepompen leverbaar zijn, we direct onze adviseurs weer op pad kunnen sturen. Enige tijd geleden leek het erop dat we een producent hadden gevonden die dit jaar een kleine hoeveelheid hybride warmtepompen kon gaan leveren, maar ook deze producent moest daarop terugkomen. Het blijkt dat er veel onzeker is omtrent de hybride warmtepomp en geen enkele producent leverzekerheid kan bieden. Wat wél zeker is, is dat Groenpand blijft geloven in de hybride warmtepomp. Zodra wij leverzekerheid krijgen van één of meerdere producenten, starten wij wederom met adviseren van dit mooie product.

We vinden het zelf erg jammer dat de verduurzaming op het gebied van warmtepompen stokt, maar we laten ons niet uit het veld slaan. Wij verwachten dat de warmtepomp over een aantal jaar, net als zonnepanelen, niet meer weg te denken is uit een groen pand. Wij doen er alles aan om dat zo snel mogelijk te realiseren. In de tussentijd kunnen we je misschien ergens anders mee helpen? Kijk bijvoorbeeld op onze aanbodpagina.

Zijn warmtepompen heel duur?2020-05-22T11:06:28+02:00

Nou, eigenlijk is een CV-ketel duurder. Dat zit zo. Een warmtepomp kost om te beginnen veel meer geld dan een CV-ketel, maar in het gebruik is een warmtepomp juist veel efficiënter en daardoor al snel goedkoper. Omdat een warmtepomp zo’n hoge efficiëntie heeft bespaard deze veel energie. Maar hij verbruikt ook wat energie en wel elektriciteit. Helaas is elektriciteit in Nederland momenteel veel zwaarder belast dan gas. Daardoor kan een warmtepomp nu nog niet altijd uit, ook al is het een veel efficiënter apparaat. Als gas in Nederland net zo zwaar belast zou zijn als elektriciteit, zouden alle Nederlanders waarschijnlijk al een warmtepomp hebben aangeschaft. Maar goed, daar gaan we zo langzamerhand wel naartoe bewegen, want de overheid wil nu ook graag dat we minder afhankelijk worden van gas. Daarom is er naast belastingverhoging op gas nu ook subsidie voor de aanschaf van een warmtepomp. De overheid geeft een duidelijk signaal af: mensen, stap over op een warmtepomp, want we willen de gaskraan graag dichtdraaien.

Kan ik het wel warm krijgen met een warmtepomp?2020-09-14T16:20:28+02:00

Ja, met een warmtepomp kun je je huis prima aangenaam verwarmen. Wel is het belangrijk om je te beseffen dat je vaak niet zonder meer een CV ketel kunt inruilen voor een warmtepomp. Een CV ketel werkt meestal samen met radiatoren, op hoge temperatuur, terwijl een warmtepomp liever op lage temperatuur werkt, en dat gaat beter samen met bijvoorbeeld vloerverwarming. Vaak zijn er aanpassingen nodig, of is een hybride warmtepomp een betere oplossing. Soms kan er worden bijverwarmd met een houtkachel of infrarood-panelen (IR-panelen). Er zal altijd iemand met verstand van zaken moeten langskomen om je situatie op te nemen en een exacte berekening te maken, een advies te geven en een offerte te kunnen uitbrengen. Dus het antwoord is eigenlijk: als je van een expert het advies krijgt om je huis met een warmtepomp te verwarmen, dan kun je ervan uitgaan dat je het lekker warm krijgt / houdt. Als je via internet een offerte opvraagt zonder dat er iemand met je meedenkt en rekent is de kans groter dat je bedrogen uitkomt.

Hoeveel subsidie krijg ik als ik een warmtepomp koop?2020-09-14T16:54:41+02:00

Meestal tussen de 1000 en 2500 euro. Kijk in deze lijst om welke warmtepomp het gaat en welk bedrag erbij hoort.

Zit er subsidie op groendaken?2020-05-06T15:34:20+02:00

Verschillende gemeentes bieden subsidiemogelijkheden voor groendaken. De subsidies kunnen oplopen tot wel 50% van de aanschafkosten. Grote gemeenten als Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Tilburg stimuleren groendaken vanwege de waterbuffer, waardoor de waterafvoeren in de stad en riolering niet overbelast raken. Maar ook kleinere gemeenten zoals Schiedam en Amstelveen geven subsidies op groendaken. Vaak zijn informatie en voorwaarden op de website van de gemeente te vinden. Wanneer gewenst kunnen wij de mogelijkheden navragen bij uw gemeente. Vaak is het ook mogelijk om samen met de buren groendaksubsidie aan te vragen om aan de soms vereiste minimum oppervlakte te komen.

LET OP: Een subsidie moet vaak 8-12 weken voor de aanleg worden aangevraagd.

Welke garanties bieden jullie op groendaken?2020-05-06T15:42:58+02:00

Groenpand staat voor kwalitatief hoogstaande groendaken. Op alle producten en diensten die wij leveren zijn garanties van toepassing.

LET OP: Hoewel bijna elk dak geschikt is voor een groendak bieden wij, tenzij anders afgesproken, geen garantie dat de dakconstructie stevig genoeg is om het gewicht van een groendak te houden.

OnderdeelTypeGarantie
Kurk isolatieGeëxpandeerde kurk isolatie3 jaar productgarantie
Wortelwerende folieGreenmax RootBlock Biobased5 jaar fabrieksgarantie
Moet ik mijn groendak onderhouden?2020-05-06T15:33:05+02:00

Om een groendak gezond en netjes te houden is jaarlijks onderhoud nodig. Dit onderhoud betekent met name het verwijderen van wildgroei, zoals houtige gewassen (om te voorkomen dat er bomen op uw dak gaan groeien, al gebeurt dit gelukkig niet zo snel). Ook kan er eventueel wat extra voeding toegevoegd worden en is het handig om de waterafvoeren te controleren.

Wat is het waterbergend vermogen van een groendak?2021-01-27T15:55:27+01:00

Het waterbergend vermogen hangt af van het type groendak dat gekozen wordt.

  • Sedum: 21 liter / m2
  • Bloemen: 37 liter / m2
  • Natuurdak: 25 liter / m2
Hoe zijn de lagen van een groendak opgebouwd?2021-01-27T15:52:59+01:00

Wortelkerende laag: Rootblock Biobased
Drainage laag: Geëxpandeerde kurk
Substraat laag: Gerecyclede dakpannen
Vegetatielaag: Sedum, bloemen of natuur (een mix van sedum, bloemen en hout)

Welke dieren en insecten trekt een groendak aan?2020-05-06T15:49:10+02:00

Wanneer de sedumsoorten bloeien komen er veel bijen, hommels en ook vlinders op af. Deze trekken op hun beurt weer vogels aan. Ook kan een groendak ruimte bieden voor vogels om te nestelen. In de grond kunnen vaak regenwormen gevonden worden, welke de structuur van het groendak goed houden.

Ik ben geïnteresseerd in een groendak. Hoe kan ik een afspraak met jullie maken?2020-09-14T16:57:33+02:00

Als je een groendak wilt aanschaffen doorlopen we samen de volgende stappen:

  1. Laat ons weten dat je geïnteresseerd bent in een groendak. Dat kan door een mailtje te sturen aan welkom@groenpand.nl.
  2. Wij nemen contact met je op om direct een maatwerk voorstel voor het groendak op te stellen of voor het maken van een afspraak waarbij we bij je op locatie komen kijken.
  3. Als je een definitief voorstel hebt ontvangen horen we graag of je akkoord gaat. Dat kan door een mailtje te sturen aan welkom@groenpand.nl
  4. Binnen 2 maanden zorgen we dat het groendak bij je geleverd wordt. Vanaf dat moment draag je bij aan een beter milieu, lagere energiekosten en natuurlijk een mooi groen dak.
Uit welke materialen bestaat een groendak?2020-05-06T15:48:32+02:00

Het sedum wordt op natuurlijke wijze gekweekt zonder gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest. De gebruikte materialen zijn van natuurlijke aard of van gerecycled materiaal. Zo is het doek voor waterbuffer gemaakt van gerecyclede vezels welke in Nederland worden ingezameld uit oude kleding en stoffen, worden vervezeld en verwerkt. Kurk wordt gewonnen van de schors van de kurkeik in Portugal. Vanuit de productie van fleskurken wordt het restmateriaal vermalen tot korrels. Deze korrels kunnen zonder toevoegingen in stoomovens tot geëxpandeerde kurkplaten worden geperst.

Het substraat bestaat uit gebroken keramisch materiaal zoals oude dakpannen. De wortelwerende folie geproduceerd op basis van het restafval van suikerriet en wordt ook wel groene polyethyleen genoemd. Door het gebruik van het restafval van suikerriet ontstaat er een nieuw en duurzaam alternatief voor standaard plastic folie.

Welke positieve effecten heeft een groendak?2020-09-16T14:39:58+02:00

Naast het feit dat een groendak er fraai uitziet heeft het ook nog een aantal andere positieve effecten:

  • Koelende werking van een groendak door de weerkaatsing van zonlicht (albedowaarde wordt hoger) en door transpiratie en verdamping
  • CO2 reductie: direct door CO2 opname van planten, indirect door betere isolatie en dus minder gas nodig
  • Opname van fijnstoffen
  • Demping van geluidsgolven
  • Opname van water
  • Biodiversiteit
  • Langere levensduur dak (minder temperatuurverschillen en zware weercondities) >20 jaar
  • Efficiëntie van zonnepanelen neemt toe
Wat is het verzadigd gewicht van een groendak?2021-05-17T11:19:47+02:00

Het verzadigd gewicht hangt af van het type groendak dat gekozen wordt.

  • Sedum: 51 kg/ m2
  • Bloemen: 80 kg/ m2
  • Natuurdak: 65 kg/ m2
Welke belastingvoordelen zijn er voor bedrijven?2020-05-06T15:35:49+02:00

Op de investering in groendaken zijn verschillende belastingvoordelen van toepassing. Deze gelden alleen als door de onderneming belasting wordt betaald, dus als er winst wordt gemaakt. De regelingen die vaak het grootste voordeel opleveren zijn de MIA (Milieu Investerings Aftrek), de Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) en de KIA (Kleinschaligheids Investerings Aftrek). Voor het
toepassen van deze regelingen zijn een aantal voorwaarden van toepassing. Wij kunnen hierover adviseren. In deze offerte wordt wel gerekend met deze regelingen, terwijl deze mogelijk niet altijd van toepassing zijn. Vraag bij ons naar de voorwaarden, of kijk zelf op:

Website Belastingdienst, onderwerp KIA
Website RvO, onderwerp MIA en Vamil

Is vloerisolatie ook geschikt voor vloerverwarming?2022-09-13T12:15:20+02:00

Ja, vloerisolatie is ook – of misschien wel júíst – geschikt voor huizen met vloerverwarming. Met vloerverwarming raak je veel warmte aan de onderkant van je vloer kwijt. Door de vloer te isoleren zorg je ervoor dat de loze warmte uit je kruipruimte naar de kamer erboven gaat.

Zit er subsidie op vloerisolatie?2022-03-28T10:18:31+02:00

Ja en nee. Er is geen subsidie specifiek voor vloerisolatie, maar er bestaat wel een landelijke subsidie voor isolatie. Om daarvoor in aanmerking te komen moet je wel 2 of meer maatregelen nemen. Isoleer bijvoorbeeld je vloer én je dak, gevel of ramen. Je mag ook één isolatiemaatregel combineren met bijvoorbeeld een warmtepomp. Je kunt met de subsidie zo’n 30 procent van de kosten terugkrijgen. Zeker de moeite waard om eens te bekijken dus. Hier lees je meer over de subsidie voor isolatie.

Hoe diep moet mijn kruipruimte zijn?2022-03-28T10:23:00+02:00

Je kruipruimte moet 60 of 45 cm diep zijn, afhankelijk van of je isoleert met respectievelijk 4- of 3-kamer thermokussens. 4-kamer thermokussens isoleren beter, maar er moet dus wel de ruimte voor zijn om ze op te hangen.

Hoe weet ik of mijn huis al is geïsoleerd?2022-03-28T10:25:14+02:00

Doe de isolatie zelfscan op de website van Milieu Centraal. Binnen 5 tot 15 minuten ontdek je hoe goed de isolatie van je dak, vloer, buitenmuren en glas is.

Zorgt het isoleren van mijn vloer voor overlast?2022-03-28T11:29:16+02:00

Nee, je merkt er bijna niets van. Anders dan met andere vormen van vloerisolatie hoef je voor de installatie geen meubels aan de kant te schuiven en je hebt er ook geen geluidsoverlast van. Jij kunt dus gewoon thuis blijven en jouw ding doen, terwijl wij het onze doen. Meestal zijn we in één dag al klaar.

Maken jullie verlies? Hoeveel dan?2021-12-17T10:14:34+01:00

Eerlijk gezegd weten we dat niet precies, dat is een enorm ingewikkeld rekensom en tegen de tijd dat je het uitgerekend zou hebben is het getal alweer veranderd. Dat komt onder andere omdat we niet weten wat voor weer het morgen wordt en dus ook niet hoeveel gas mensen gaan verstoken, maar ook omdat nog onduidelijk is hoeveel geld van ons en onze klanten er nog vast zat in het bedrijf Anode Energie. We schatten dat we nu per week net zoveel verlies maken als we normaliter in een heel jaar kunnen opbouwen. We bestaan inmiddels een jaar of 7 en we hebben nooit geld uit het bedrijf gehaald. Dus een paar weken overleven we wel. Als iedereen overstapt op een flexibel tarief dan stoppen we per direct met verlies lijden en is het voortbestaan van het bedrijf voorlopig min of meer gegarandeerd.

Wat is vastrecht?2022-01-05T18:29:17+01:00

Iedere leverancier van energie rekent naast gebruikskosten ook vastrecht. Dat bestaat uit de kosten voor vaste werkzaamheden die voor alle klanten uitgevoerd moeten worden, met name administratie en klantenservice. Je kunt dit vergelijken met abonnementskosten. 

Op welke dagen incasseren jullie de energierekening?2021-12-25T12:50:29+01:00

In het verleden kon je bij ons kiezen of je het voorschot op je energierekening op de 25e van de maand vooraf wilde laten incasseren, of op de 5e van de huidige maand. Vanaf december 2021 worden alle bedragen op de 25e van de maand geïncasseerd, het kan daardoor zijn dat er bij jou dubbel geïncasseerd is in december 2021. Dit gaat dan om het voorschotbedrag van december en van januari. In januari kan er ook dubbel geïncasseerd worden, het gaat dan om de jaarafrekening over 2021 en het voorschotbedrag van februari 2022. Als jouw maandelijkse voorschotbedrag altijd al op de 25e van de maand werd afgeschreven veranderd er niks voor je.

Lees in dit tabelletje af wat jouw situatie is en welke consequenties dat voor je heeft:

Het kan zijn dat je niet weet op welke dag je incassodatum stond, dit kan je natuurlijk op je bankrekening terug zien. Als je niet weet of je energierekening is gestegen of gedaald kan je dat terug zien in je online energiedossier van Groenpand Energie.

Lees meer over voorschotten en je jaarafrekening?
Levert de afschrijving van deze bedragen voor jou problemen op? Neem zo snel mogelijk contact met ons op. 

Welke contracten zijn er bij Groenpand?2020-09-23T10:25:18+02:00

We hebben twee type energiecontracten bij Groenpand: een variabel en een vast contract. Een variabel contract betekent dat je elke maand een variabel tarief hebt voor stroom en gas, dat afhankelijk is van de marktontwikkelingen. Het kan dus dat het tarief de volgende maand lager ligt, maar het tarief kan ook omhoog gaan. Met een variabel contract zit je verder nergens aan vast, je kan dus op elk moment je contract bij ons opzeggen.

Het andere contract is een vast contract. Hierbij leg je de tarieven voor stroom en gas voor één of meerdere jaren vast. Je kan bij Groenpand kiezen uit een vast contract voor 1, 2 of 3 jaar. Onze actuele tarieven voor de verschillende contracten zijn op deze pagina te bekijken: https://groenpand.nl/stroom-gas/tarieven/. Het vastleggen van het tarief voor een bepaalde periode geeft zekerheid, want de energieprijzen kunnen in die periode niet veranderen. Maar wanneer je voor het einde van de vastgelegde periode je contract opzegt, moeten wij een opzegvergoeding in rekening brengen. Deze vergoeding is afhankelijk van hoe lang van tevoren je het contract opzegt (zie tabel).

Vergoeding per product bij voortijdige beëindiging van een overeenkomst voor bepaalde tijd

Oorspronkelijke looptijdResterende looptijdOpzegvergoeding
1 jaartot 1 jaar€50
meer dan 1 jaartot 1,5 jaar€50
 1,5 – 2 jaar€75
 2 – 2,5 jaar€100
 meer dan 2,5 jaar€125
Hoe zit het met voorschotbedragen en mijn energierekening?2021-12-25T12:46:17+01:00

Energierekening
Je energierekening wordt bepaald door het tarief en de hoeveelheid energie die je verbruikt plus wat vaste kosten. Ieder jaar kijken we terug hoeveel energie je het afgelopen jaar hebt gebruikt. Dat doen we maar één keer per jaar, omdat we eerst de meterstanden moeten opvragen en voor degenen die geen slimme meter hebben is dat wat meer gedoe. Zo weten we de hoeveelheid energie.
De prijs voor energie bepalen is eenvoudig als je een vast tarief hebt, dat is precies wat we destijds hebben afgesproken en die blijft hetzelfde tot de einddatum van je contract. Als je een flexibel tarief hebt kijken we achteraf terug tegen welke prijzen we de energie hebben ingekocht die jij gebruikt hebt. Dat is wat ingewikkelder. We nemen het gemiddelde per maand volgens de overzichten van de EPEX voor elektriciteitsprijzen per kWh en LEBA voor gasprijzen per m3. Daar tellen we kosten bij op voor netbeheer, energiebelasting en nog wat zaken. Zo komen we tot je maandelijkse flexibele tarief.
Hoeveelheid vermenigvuldigen met de prijs per eenheid  geeft je energierekening, al mogen er dan nog wel wat belastingvoordelen vanaf. Daarnaast betaal je vastrecht, dat zijn een soort abonnementskosten, vaste kosten per maand die niet afhankelijk zijn van je verbruik.

Voorschot
Je kunt de prijs van een energiecontract dus vastleggen, maar de hoeveelheid niet, die weten we niet van tevoren. Daar maken we een schatting van met behulp van statistieken die we van de netbeheerder krijgen. We gebruiken daarvoor je Standaard Jaar Verbruik (SJI). Dat delen we door twaalf maanden en op basis van die verwachte hoeveelheid brengen we een voorschotbedrag is rekening. Dat voorschotbedrag is dus ook weer afhankelijk van prijs en hoeveelheid. Dat betekend dat je voorschotbedrag kan wijzigen als je verbruik (je SJI) veranderd, ook als je een vast contract hebt. Als je een flexibel contract hebt kan je voorschotbedrag mee veranderen met de hoeveelheid energie die je verbruikt of met de prijs die op dat moment geldt.

Jaarafrekening
Als het jaar is afgelopen (diet doen we in principe op 1 januari) vragen we alle meterstanden op. Op basis daarvan bepalen we hoeveel energie je nu eigenlijk verbruikt had en dus hoeveel je eigenlijk had moeten betalen. Daar trekken we vanaf hoeveel je al betaald hebt en het verschil brengen we in rekening. Het kan dan zijn dat je geld terugkrijgt: bijvoorbeeld als je minder energie bent gaan gebruiken of als de prijzen zijn gedaald. Het kan ook zijn dat je nog een factuur na krijgt, omdat je juist meer energie bent gaan gebruiken of de prijzen zijn gestegen. Als je een vast contract hebt dan hebben prijsstijgingen of prijsdalingen geen invloed op je jaarafrekening.

Toch nog vragen? Neem gerust contact met ons op!

Is er nog een deel van de schade te claimen bij Anode Energie?2021-12-17T10:15:00+01:00

Dat zal de curator uiteindelijk moeten beslissen. Anode Energie was onze inkooppartner, maar in feite deden ze nog wel meer dan dat. Zij hebben ons door de jaren heen min of meer geholpen om energieleverancier te worden. In deze situatie klinkt het misschien gek, maar daar zijn we ze erg dankbaar voor. Er werk(t)en daar echte vaklui met verstand van zaken. Als een bedrijf failliet gaat kunnen er gauw spookverhalen de ronde gaan doen, mensen hebben soms behoefte aan een zondebok. Wij weten niet precies wat er uiteindelijk mis is gegaan bij Anode, maar we hebben altijd op onze partner kunnen vertrouwen, bij ons weten is er altijd integer door hen gehandeld. We vinden het erg jammer dat het bedrijf deze crisis niet kon doorstaan, we leven met alle betrokkenen mee, in het bijzonder met de oprichter en eigenaar van het bedrijf, zijn naaste familie en medewerkers. We zijn ze dankbaar voor de jarenlange prettige samenwerking. Dat neemt niet weg dat in de zakelijke afhandeling van dit dossier, dat door de curator geleid wordt, voor ons de belangen van onze klanten voorop staan, zonder daarbij onze menselijkheid uit het oog te verliezen.

Waar is mijn maandelijks voorschotbedrag op berekend?2020-09-24T17:26:26+02:00

Het maandelijks voorschotbedrag is een schatting van het verwachte energieverbruik per jaar. Je maandelijks voorschotbedrag wordt automatisch geschat aan de hand van het historisch jaarverbruik van vijf jaar op dat adres.

Met de jaarafrekening in januari kijken we wat het daadwerkelijke verbruik is geweest en wat je daarvoor hebt moeten betalen. Het is dus eigenlijk altijd dat je bij de jaarafrekening of geld terugkrijgt of moet bijbetalen.

Hoe kan ik mijn gegevens van mijn energiecontract wijzigen?2020-09-24T17:00:06+02:00

Je gegevens kun je wijzigen via het klantenportaal. Hierin kun je contactgegevens zoals je e-mailadres, rekeningnummer of telefoonnummer wijzigen. Je kunt het ook aan ons doorgeven zodat wij dit voor je wijzigen. Je kan dan de gegevens mailen naar energie@groenpand.nl.  

Als het contract op een andere naam gezet moet worden of als je gaat verhuizen, moet er meestal een nieuw energiecontract aangemaakt worden. Dit kan je niet zelf regelen, maar doen wij graag voor je! Je kan dan contact met ons opnemen via energie@groenpand.nl, of ons bellen op 085-4011912.

Wat doet de overheid om mijn hoge energierekening tegemoet te komen?2021-12-21T17:49:27+01:00

De overheid doet ook verschillende dingen om je energierekening weer omlaag te krijgen. Bijvoorbeeld:

  1. Milieubelasting op stroom. Op je energierekening staat de regel “vermindering energiebelasting” met daarachter een bedrag. In het komende jaar wordt dat bedrag met €230 per jaar verhoogd. Je krijgt dus, ongeacht wat je betaalt voor je energie, komend jaar €230 extra terug.
  2. Energiebelasting. Dat is een bedrag per verbruikte kWh stroom. Dat bedrag gaat met €0,06956 per kWh omlaag. Voor een gemiddeld huishouden met een gemiddeld stroomverbruik van 2.500 kWh is dat een besparing van € 174 per jaar. Dit kan voor jou dus iets hoger of lager uitvallen.
  3. Bijzondere bijstand. Huishoudens met een laag inkomen krijgen via hun gemeente eenmalig ongeveer €200, bovenop de andere tegemoetkomingen.
  4. Energiebesparende maatregelen. Veel gemeentes bieden gratis advies of vouchers om energiebesparende maatregelen zoals isolatie te realiseren.

Als je meer wilt weten over de tegemoetkoming van de overheid, lees dan verder op de website van de Rijksoverheid over dit onderwerp.

Hoe kan ik energieklant bij Groenpand worden?2020-09-25T09:55:46+02:00

Als je klant bij ons wilt worden, kan je een contract aanmaken op deze pagina: https://groenpand.nl/stroom-gas/overstappen/ Je kunt hier je gegevens invullen om een energiecontract aan te maken. Via deze weg kan je meteen het energiecontract ondertekenen, zodat wij daarna meteen de rest kunnen regelen. 

Wil je liever dat wij het energiecontract voor je opstellen? Geen probleem! Stuur dan een mailtje naar energie@groenpand.nl met daarin de volgende gegevens:

  • kopie van je ID
  • rekeningnummer voor het maandelijkse voorschotbedrag
  • de datum waarop het energiecontract in mag gaan
  • welk contract je graag wilt aangaan. We hebben meerdere contracten, namelijk een variabel contract of vaste contracten van 1, 2 en 3 jaar vast. De tarieven voor de verschillende contracten zijn hier te vinden.

Wij maken dan een energiecontract voor je aan. Deze hoef je alleen nog even te ondertekenen en terug te mailen, de rest regelen wij!

Kunnen jullie deze crisis overleven of gaan jullie ook failliet?2021-12-17T10:16:31+01:00

Als geen van onze klanten bereid was geweest mee te werken met een overstap naar flexibele tarieven, dan hadden we het niet lang vol kunnen houden. Er zijn al heel veel klanten bereid gevonden om wel mee te werken, dus het gaat erom spannen. Als iedereen meedoet overleven wij het zeer waarschijnlijk wel. Maar in alle eerlijkheid: we weten nog niet hoeveel geld van ons / van jullie er verdwenen is met het faillissement van Anode Energie en we vrezen dat het nog wel even kan duren voordat hier duidelijkheid over komt. Daar kan je boos over worden, maar dat verandert weinig aan de zaak. Het goede nieuws is dat tegen die tijd de tarieven waarschijnlijk al weer flink gedaald zijn.

Ik wil mijn energiecontract bij Groenpand opzeggen, hoe gaat dit in zijn werk?2020-09-24T17:10:15+02:00

Als je je energiecontract bij ons wilt beëindigen, kun je dit aan ons doorgeven via energie@groenpand.nl of via ons telefoonnummer 085-4011912. Vermeld daarbij je klantnummer, de datum waarop je het contract wilt beëindigen en wat daarvoor de reden is. Wij zullen je beëindiging dan in gang zetten en de eind-meterstanden opvragen, zodat je een eindafrekening van ons kunt krijgen.

Wat is jullie perspectief? Hoe zien jullie de toekomst?2021-12-17T10:16:13+01:00

Net als alle energieleveranciers weten we niet goed wat er de komende tijd gaat gebeuren. Hierboven heb je kunnen lezen wat de oorzaken zijn van de stijgende energieprijzen. Dat zijn er een boel, maar het vervelendste is nog wel: er zit niks tussen waar wij invloed op uit kunnen oefenen. Als het de EU al niet lukt om Poetin in beweging te krijgen…
Natuurlijk hebben we wel een eigen koers te varen en eigen ideeën over de weg uit deze crisis. Volgens ons is de beste oplossing als we met zn allen echt serieus werk gaan maken van energie besparen en zelf opwekken. Wij zijn altijd een groot voorstander geweest van duurzame en decentrale energie. Ons motto (we hebben er meerdere): “de goedkoopste energie is energie die je niet gebruikt. De op één na goedkoopste energie is energie die je zelf opwekt.”
We willen er echt alles aan doen om mensen te helpen energie besparen en opwekken. In de eerste plaats om klimaatverandering tegen te gaan, maar in de tweede plaats om deze vervelende situatie te doorbreken, waarbij we afhankelijk zijn van een wereldwijd machtsspel tussen politieke grootheden waar wij gewone stervelingen de dupe van zijn.

Gaat mijn maandelijkse energiefactuur nu omhoog?2021-12-25T15:46:27+01:00

Je krijgt iedere maand een voorschotfactuur. Iedere maand betaal je een voorschotbedrag en één keer per jaar rekenen we uit wat je eigenlijk had moeten betalen, normaliter in januari via een jaarafrekening. We vermenigvuldigen dan per maand je energieverbruik met de prijzen van die maand (dit geldt alleen voor flexibele tarieven). Als je energie bespaard hebt in het jaar ervoor krijg je geld van ons terug. De meesten van jullie hebben de afgelopen jaren geld terug gekregen, bijvoorbeeld omdat we zonnepanelen of een warmtepomp bij je hebben geïnstalleerd. Nu zijn de energieprijzen zo hard gestegen dat je straks waarschijnlijk zult moeten bijbetalen als we de jaarafrekening voor je opmaken, soms zelfs als je energie bespaard hebt. Het hangt allemaal van die twee getalletjes af: de prijs van energie maal de hoeveelheid energie die je verbruikt hebt. 

Blijven de tarieven zo hoog als ze nu zijn?2021-12-23T17:07:57+01:00

Nee, dat is zeer onwaarschijnlijk. Er wordt aangenomen dat de tarieven weer gaan dalen na de winter. Maar reken je nog niet rijk: als je de oorzaken van de stijgende prijzen goed tot je door laat dringen besef je dat er veel tussenzit waar niemand invloed op heeft en wat niks met de winter te maken heeft. Wij spreken veel met specialisten in de energiemarkt, geen van hen durft ons te beloven dat alles weer ‘normaal’ wordt. Sterker nog, de meeste experts willen ons maar één ding beloven: dat het nooit meer zo wordt zoals het was. Daar zullen we het voorlopig mee moeten doen. Bedenk je dat er ook een positieve kant zit aan deze extreme stijgingen: dit zou weleens het beste kunnen zijn wat het klimaat de afgelopen eeuw overkomen is. We zijn immers nog nooit zo gemotiveerd geweest met zn allen om écht aan de slag te gaan met energie besparen.

Wat als ik betaalproblemen verwacht / mijn energierekening niet kan betalen?2021-12-23T17:13:44+01:00

Als je om wat voor reden dan ook voorziet dat je je energierekening niet kan betalen of dat de incasso van het voorschotbedrag geblokkeerd zou kunnen worden, neem dan alsjeblieft zo snel mogelijk contact met ons op. Ook als je voorziet in de problemen te komen door de stijgende prijzen voor energie kun je contact met ons zoeken. We gaan graag met je in overleg over een passende oplossing. We geloven in het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten kunnen dragen. 

Waarom stijgen de energieprijzen zo snel?2021-12-22T15:31:34+01:00

De prijzen van gas zijn inmiddels al zes keer zo hoog als begin dit jaar en de prijs van elektriciteit stijgt net zo hard mee (geschreven op 22 december 2021). De stijgende energieprijzen hebben ervoor gezorgd dat het voor iedereen duurder is geworden om energie te gebruiken en bovendien dat veel energieleveranciers in de problemen zijn gekomen. Ook Groenpand Energie is hierdoor geraakt, met name door het faillissement van onze inkooppartner Anode Energie. Je leest hier meer over op deze pagina.

Wat is een slimme meter?2020-09-11T16:08:13+02:00

De slimme meter is een nieuwe meter waarmee het energieverbruik en de teruglevering van stroom wordt geregistreerd. Deze gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de energieleverancier. Wanneer je stroom en gas bij Groenpand afneemt, stuur je deze gegevens dus door naar ons! Daardoor hoef je niet meer zelf de meterstanden aan ons door te geven. Met de slimme meter kan je ook zelf je energieverbruik inzien. Dit kan je meer inzicht geven in je energieverbruik per maand. 

Ik heb mijn energiecontract niet op tijd verlengd, wat nu?2022-09-05T15:56:28+02:00

Geen probleem, je hebt automatisch een variabel contract bij Groenpand gekregen of je variabele contract loopt gewoon door. Je zal dus niet zomaar afgesloten worden! 

Kan ik ook gewoon op een vast contract blijven zitten?2022-01-05T18:23:36+01:00

Dat kan en dat recht heb je. Maar het brengt het voortbestaan van Groenpand Energie wel in gevaar, dus mogelijk zal je er niet lang van kunnen profiteren. Als we nu samen de schouders eronder zetten kunnen we dit overleven en hopen we jou straks weer veel gunstiger tarieven aan te kunnen bieden, maar vooral ook: te helpen met je energierekening echt omlaag te krijgen door advies over en realisatie van het vergroenen van je pand!

Waarom zou ik meewerken?2021-12-17T10:17:18+01:00

Als het goed is ben jij net zo gemotiveerd om energie te besparen als wij, daarom zit je immers bij Groenpand Energie? Wij willen jou blijven helpen met energie besparen, wat er ook gebeurt. We vinden het niet leuk dat we je nu om hulp moeten vragen om ons energiebedrijf overeind te houden, maar het moet wel. Daarnaast: als wij moeten stoppen wordt dat voor jou ook echt geen feestje. Je wordt dan gedwongen om over te stappen naar een andere leverancier waar je mogelijk grijze stroom krijgt of waar je per direct torenhoge tarieven voorgeschoteld krijgt. Ook kan het zijn dat je een deel van je geld kwijtraakt als wij moeten stoppen, bijvoorbeeld als je nog geld van ons tegoed hebt. Wij denken dat het het beste is voor ons allemaal als Groenpand Energie gewoon door kan. Dus laten we er voor gaan met zijn allen!

Wat moet ik regelen als ik gasvrij ga wonen?2021-07-16T14:19:32+02:00

Als je gasvrij gaat wonen kun je de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder (bijvoorbeeld Stedin of Liander) hebt opzeggen. Je kan zelf de verwijdering van je gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorg dragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kan je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van je gasaansluiting is kosteloos. Het blijft wel van belang dat je actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Kan ik mijn voorschotbedrag aanpassen?2020-09-24T17:19:21+02:00

Ja! Wanneer je vindt dat het voorschotbedrag te hoog of juist te laag is, kan je het voorschotbedrag aanpassen via het klantenportaal. Het voorschotbedrag kan via het klantenportaal met maximaal 20% bijgesteld worden. Mocht je een goede reden hebben om het voorschotbedrag verder bij te stellen, bijv. omdat je zonnepanelen hebt gekregen en daardoor minder stroom gaat gebruiken, dan kun je met ons contact opnemen om het voorschotbedrag verder aan te passen.  

Het voorschotbedrag wordt sowieso elk jaar aangepast op basis van de jaarafrekening. Wanneer je dit jaar dus veel energie bespaart, zal je volgend jaar automatisch een lager voorschotbedrag krijgen.

Hoeveel gaat dit me allemaal kosten?2021-12-17T10:17:04+01:00

De prijs voor stroom is ongeveer verdubbeld en de prijs voor gas zelfs meer dan dat. Toch betekent dat niet dat je het dubbele gaat betalen. De prijs voor zowel gas als elektriciteit bestond altijd voor meer dan de helft uit belastingen. De overheid heeft al aangekondigd die belastingen te gaan verlagen en inmiddels is er ook concreet geld uitgetrokken om met name de hardst getroffen huishoudens tegemoet te komen in hun energierekening. Blijft de vraag hoeveel dit je gaat kosten. De meeste leveranciers schatten toch wel rond de 25 euro per maand extra voor een gemiddeld huishouden over het hele jaar 2022. Voor veel mensen is dat een goed te overzien bedrag, maar leuk is het natuurlijk niet. Tijd om je baas om loonsverhoging te vragen dan maar?

Moet ik mijn zonnepanelen schoonmaken?2022-03-02T10:34:53+01:00

Zonnepanelen worden altijd gemonteerd onder een hellingshoek. Regen spoelt dan de meeste viezigheid van de panelen af. Zonnepanelen worden daarmee niet snel vies. Dit kan wel per situatie verschillen, bij een drukke weg of naast een bouwplaats zul je eerder vervuiling zien. Qua efficiëntie zal je dit niet snel merken. Mocht je toch je zonnepanelen schoon willen maken gebruik dan kalkvrij water en een zachte borstel. Zeep is niet nodig.

Maken jullie zonnepanelen schoon voor mij?2022-03-02T10:35:20+01:00

Wij maken zelf geen zonnepanelen schoon. Dit is vaak ook niet nodig, zie daarvoor ook ‘Moet ik mijn zonnepanelen schoonmaken?’. Voor grotere systemen (>40 panelen) op platte daken hebben we wel een servicepartner en hiervoor kunnen we specifieke aanbiedingen maken.

Wat is Scope 12 en wanneer is dit belangrijk?2022-03-02T10:38:42+01:00

Scope 12 is een externe inspectie voor de technische staat van je zonnesysteem. Deze inspectie is ontworpen vanuit de zonnepanelenbranche en het verbond van verzekeraars. Verzekeraars stellen deze inspectie en bijbehorende vervolginspecties soms verplicht voor grotere systemen op bedrijfspanden.

Kan ik een onderhoudscontract afsluiten als ik zonnepanelen van een andere leverancier heb?2022-03-02T10:37:43+01:00

Dit is momenteel nog niet mogelijk.

Vanaf wanneer gaat mijn onderhoudscontract in?2022-03-02T10:37:02+01:00

Een onderhoudscontract laten we ingaan na de oplevering van je systeem. Na oplevering registreren we je systeem in ons klantenportal. Hier ontvang je bericht van.

Hoe kan ik mijn onderhoudscontract stopzetten?2022-03-02T10:36:42+01:00

Je kunt je onderhoudscontract altijd opzeggen via onze klantenportal. Hiervoor heb je een link ontvangen in je welkomstmail vanuit service@groenpand.nl.

Bieden jullie onderhoudscontracten aan voor zonnepanelen?2022-05-31T10:20:10+02:00

Dit is een nieuw product binnen Groenpand. We bieden het contract over een tijdje aan. Het duurzaam laten werken van zonnepanelen staat bij dit onderhoudscontract voorop. Dit doen wij door scherp naar jullie opbrengsten te kijken en in te grijpen wanneer hier iets fout gaat.

Kan ik een onderhoudscontract afsluiten als ik al zonnepanelen van Groenpand heb?2022-03-02T10:37:24+01:00

Dit is momenteel nog niet mogelijk. De verwachting is dat dit vanaf de zomer van 2022 wel kan.

Hebben zonnepanelen onderhoud nodig?2022-03-02T10:35:39+01:00

Zonnepanelen en de bijbehorende installatie hebben geen bewegende delen die onderhoud nodig hebben. Over het algemeen blijft een geïnstalleerd systeem gewoon werken. Fouten en storingen kunnen echter altijd optreden, die zijn meestal via de monitoring of opbrengsten te zien.

Komen jullie langs wanneer er storing is?2022-03-02T10:35:51+01:00

Wanneer er storingen zijn zullen we altijd eerst kijken of we dit op afstand met je op kunnen lossen. Hiermee kunnen we je vaak sneller helpen en bovendien helpen we het milieu door wat minder te rijden. Mocht een bezoek nodig blijken, dan plannen we dit alsnog met je in. Hiervoor rekenen we standaard voorrijdkosten en arbeidsloon. Mocht een bezoek binnen onder garantie vallen dan sturen we uiteraard geen factuur.

Ga naar de bovenkant