Volg ons
Veelgestelde vragen Service en onderhoud

Mijn omvormer doet het niet, wat nu?

Het meest waarschijnlijk is dat de internetverbinding van je omvormer (tijdelijk) weggevallen is. Wees gerust, in dat geval blijft de omvormer gewoon werken, maar zie je de opwek niet terug in je app. Je kunt dit controleren door je meter in de gaten te houden op een zonnige dag. Om de verbinding te herstellen of uit te sluiten dat er iets anders aan de hand is volg je onderstaande stappen.

Wat kan er aan de hand zijn?
  • Er is een update van de modem of router door de fabrikant geweest.
  • Er is een nieuw modem geïnstalleerd.
  • Een kabel of stekker zit niet meer goed aangesloten.
  • De verbinding met de powerline adapters is weggevallen.
  • De omvormer is om een andere reden uitgevallen.
Wat kan ik zelf proberen?

1. Controleer eerst het volgende:

  • Staat de groep van de zonnepanelen in de meterkast aan?
  • Staat de zwarte schakelaar onder de omvormer op “1”? (Alleen bij SolarEdge en Huawei)
  • Zitten alle stekkers van het internet in de router/modem of powerline adapters?
  • Mocht je powerline adapters hebben, zitten deze rechtstreeks in een wandcontactdoos (niet in een stekkerdoos of verlengsnoer)?
  • Hoeveel lampjes branden er op de powerline adapters (bij verbinding branden er 3)?
  • Branden er lampjes op de omvormer? Zie ook Wat betekenen de lampjes op mijn omvormer?

2. Reset de router of modem

Controleer of andere apparaten in huis wel verbinding hebben met het wifi-netwerk. Als andere apparaten ook verbindingsproblemen hebben, kan het probleem hem zitten in je wifi-router. Meestal zit er een resetknop op de router/modem, maar je kunt deze ook even uit het stopcontact halen en er weer terug in doen.

3. Reset de powerline adapters (indien je die hebt)

Powerline adapters zijn de twee witte kastjes die het internetsignaal via het stroomnetwerk door je huis sturen.

  • Begin bij de powerlink adapter die verbonden is met de modem/router en doe daarna binnen twee minuten hetzelfde bij de powerlink die verbonden is met de omvormer.
  • Houd de knop onderop de powerlink adapter ongeveer 7 seconden ingedrukt totdat alle drie de lampjes gaan knipperen. 
  • De powerlink adapters zullen dan opnieuw verbinding met elkaar zoeken.

4. Herstel de wifi-verbinding met de omvormer

Hiervoor volg je de video instructies voor jouw merk omvormer.

  • Huawei
  • SMA
    • Het wachtwoord dat je nodig hebt vind je achterop het instructieboekje dat we bij de omvormer hebben achtergelaten.
  • SolarEdge
    • Controleer de status van de omvormer in de mySolarEdge app. Wanneer het tweede vinkje niet groen is, zet je de volgende poorten open in de router voor de omvormer: 22222, 22221 en 80.
  • AEG
    • We hebben helaas geen video voor AEG omvormers gevonden. Raadpleeg de handleiding of documentatie die bij je AEG-omvormer is geleverd voor specifieke instructies om de wifi-verbinding te herstellen.

Let op: SMA en SolarEdge omvormers werken alleen op een 2.4 GHz verbinding. Wanneer je daarnaast ook een 5 GHz verbinding hebt, moet je deze misschien tijdelijk even uitschakelen.

5. Start de omvormer opnieuw op

  • Zet de DC-schakelaar aan de linkerkant van de omvormer op "0".
  • Zet de AC-zekering in de meterkast uit door op het testknopje te drukken. De zekering is aangegeven met een sticker "PV". Wacht 1 minuut.
  • Zet de AC-zekering weer omhoog in de meterkast. Wacht 1 minuut voordat je doorgaat met de volgende stap.
  • Zet de DC-schakelaar op "1".
  • De omvormer zal weer opstarten en verder gaan met produceren. Je weet dat de omvormer weer produceert wanneer je tikjes hoort of het groene lampje pulseert of constant brandt.
Geen succes met bovenstaande oplossingen?

Wanneer de problemen aanhouden, vul je het serviceformulier in en stuur je ons foto's of video's van:

  • De ledlampjes op de omvormer.
  • De omvormer van een afstandje, zodat we kunnen zien hoe de kabel is aangesloten.
  • Indien van toepassing, de powerline adapter die zich bij de omvormer bevindt en de powerline adapter in de buurt van de modem, beide ingeplugd in een stopcontact.
  • De meterkast van een afstand.
  • De router of modem (in de meterkast), zodat we kunnen zien hoe de kabel is aangesloten.

We helpen je dan op afstand verder of komen langs om je storing te verhelpen wanneer dat nodig blijkt.


Heeft dit antwoord je geholpen?

Alle veelgestelde vragen