In 2020 zijn LEON Zeewolde en Groenpand Energie samengegaan
LEON Zeewolde is in 2012 opgericht om groene stroom en gas te leveren aan inwoners van Zeewolde.
Sinds 2020 worden de activiteiten van LEON Zeewolde uitgevoerd door Groenpand Energie.
Groene stroom en gas >
Veelgestelde vragen
Als je al klant bij ons bent, dan kun je je dossier raadplegen door hierboven de knop “inloggen” te gebruiken, of rechtstreeks op energie.groenpand.nl
De samenwerking met energiecoöperatie ZeewoldeZon wordt door Groenpand Energie voortgezet. Lid worden van ZeewoldeZon kan eenvoudig via deze link.
Je gegevens kun je wijzigen via het klantenportaal. Hierin kun je contactgegevens zoals je e-mailadres, rekeningnummer of telefoonnummer wijzigen. Je kunt het ook aan ons doorgeven zodat wij dit voor je wijzigen. Je kan dan de gegevens mailen naar energie@groenpand.nl.
Als het contract op een andere naam gezet moet worden of als je gaat verhuizen, moet er meestal een nieuw energiecontract aangemaakt worden. Dit kan je niet zelf regelen, maar doen wij graag voor je! Je kan dan contact met ons opnemen via energie@groenpand.nl, of ons bellen op 085-4011912.
Als je je energiecontract bij ons wilt beëindigen, kun je dit aan ons doorgeven via energie@groenpand.nl of via ons telefoonnummer 085-4011912. Vermeld daarbij je klantnummer, de datum waarop je het contract wilt beëindigen en wat daarvoor de reden is. Wij zullen je beëindiging dan in gang zetten en de eind-meterstanden opvragen, zodat je een eindafrekening van ons kunt krijgen.
Dat is erg afhankelijk van het aantal en het type panelen dat je kiest. Voor een kostenindicatie kun je vrijblijvend een (indicatieve) offerte bij ons aanvragen. Over het algemeen ligt voor kleinere systemen de prijs per paneel hoger dan voor een groot systeem. Dit komt omdat er ongeacht het aantal panelen, er een aantal vaste kosten voor de installatie zijn. Hierbij kan je denken aan de bekabeling naar de meterkast, maar ook de installatiekosten en reiskosten van onze installateurs. Dus hoe meer zonnepanelen je aanschaft, hoe goedkoper de prijs per paneel wordt.
Leuk dat je interesse hebt in zonnepanelen! Via deze link kom je bij ons formulier om een offerte voor zonnepanelen aan te vragen. Wanneer we je antwoorden hebben ontvangen, zullen we zo snel mogelijk je aanvraag bekijken en contact met je opnemen voor een offerte op afstand of een afspraak bij je thuis!
Bij een huisopname komt één van onze adviseurs bij je thuis langs om de mogelijkheden voor het verduurzamen van je woning te bekijken. Een huisopname duurt ongeveer een uur. Tijdens de huisopname wordt er uitleg gegeven over de mogelijkheden tot verduurzaming en kan je je opties met de adviseur bespreken. Ook zal de adviseur de woning bekijken: zo zal de adviseur voor zonnepanelen natuurlijk kijken naar het dak, maar ook of er nog aanpassingen nodig zijn in de meterkast, waar de omvormer het beste kan hangen en hoe het kabeltraject moet lopen. Op basis van deze informatie zal er een maatwerk-offerte voor je worden opgesteld.
Wij werken veel met zonnepanelen van Trina Solar en SoliTek. Voor de omvormers werken wij meestal met SolarEdge, dit is een type omvormer met power optimizers. Ons montagesysteem komt van Van der Valk (Pro+ en Pitched Roof Clamp systemen). Deze merken zijn uitgekozen vanwege de goede kwaliteit en betrouwbaarheid. Wij vinden het belangrijk om te werken met fabrikanten waarmee we een stabiele band kunnen opbouwen en die duurzaam produceren.
Tot uiterlijk twee weken na de huisopname. We proberen altijd zo snel mogelijk de offerte per mail te versturen. Hoe snel je de offerte ontvangt is bijvoorbeeld afhankelijk van het schema van de adviseur en de complexiteit van de situatie. Er zijn situaties die eerst even met collega’s overlegd moeten worden voordat de offerte kan worden verstuurd.
Gemiddeld duurt het 4 tot 8 jaar om je zonnestroomsysteem terug te verdienen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het aantal panelen dat je aanschaft, de helling van je dak, de richting waarin de zonnepanelen liggen en de prijs voor elektriciteit.
De meeste mensen willen hun elektriciteitsverbruik gaan opwekken met zonnepanelen. Om uit te rekenen hoeveel panelen je daarvoor ongeveer nodig hebt, kun je de volgende rekensom gebruiken:
jaarverbruik elektriciteit/(aantal wp panelen x 0,85)
Een schuin dak met dakpannen of een plat dak met bitumen of EPDM zijn zeer geschikt voor zonnepanelen. Een dak op het zuiden is het meest ideaal, maar ook een oostelijke of westelijke dakligging kan aantrekkelijk zijn. Zonnepanelen op het noorden wekken doorgaans minder op, maar ook dat is weer afhankelijk van hoe schuin de hoek van het dak is.
Overige dakbedekkingen, zoals leien of rieten daken, zijn over het algemeen niet geschikt voor zonnepanelen. Op rieten dak kunnen zonnepanelen niet worden geplaatst wegens brandgevaar. Leien daken hebben een ander montagemateriaal nodig, waar onze installateurs niet voor zijn opgeleid.
Wij installeren voornamelijk omvormers van SolarEdge, vaak in combinatie met Power Optimizers van SolarEdge. Ook plaatsen wij regelmatig SMA en Huawei omvormers.
Dat weten we helaas niet exact, maar als jouw omvormer binnenkomt krijg je direct bericht van ons om de installatie in te plannen. Wij willen net zo graag als jij de installatie zo snel mogelijk helemaal afmaken. Het is niet nodig om hier achteraan te bellen of te mailen wanneer jij aan de beurt bent: we kunnen die vraag op dit moment niet beantwoorden.
Vanwege een wereldwijd chiptekort, en een enorme toename in de vraag naar omvormers zijn er dit jaar enorme tekorten. En dat kan nog wel tot in 2023 voortduren. Mede doordat wij al bijna 10 jaar lang samenwerken met SolarEdge en SMA, krijgen wij gelukkig wel regelmatig omvormers geleverd, maar veel minder dan we bestellen en met veel langere wachttijden. Ook krijgen we niet 100% duidelijkheid over wanneer er wat geleverd wordt. Daarom hebben we nu een wachtlijst. Degenen die het langst op onze omvormerwachtlijst staan zijn in principe als eerste aan de beurt. Het kan soms gebeuren dat er een ander type omvormer (die bij jou niet bruikbaar is) al eerder wordt geleverd en dat we daardoor iemand anders, die korter op de lijst stond, toch eerder kunnen helpen. Toch heeft het geen zin tussentijds van omvormer te wisselen, onze verkoopadviseurs houden al zoveel mogelijk rekening met de beschikbaarheid van omvormers.
We bieden onze excuus aan voor deze vervelende situatie, we hopen dat we je zo snel mogelijk verder kunnen helpen om je eigen hernieuwbare zonnestroom te gaan oogsten. In de tussentijd kunnen we je misschien ergens anders mee helpen? Kijk bijvoorbeeld op onze aanbodpagina.
Wij streven ernaar binnen drie maanden na akkoord de zonnepanelen te installeren. Dit is wel afhankelijk van de seizoensdrukte, het is bijvoorbeeld voor zonnepanelen drukker in de zomer dan in de winter. Ook bij groepsaankopen kan het wat langer duren voordat de panelen worden geïnstalleerd. Je kan daarom altijd even bij je adviseur navragen wat de wachttijd is, zij hebben altijd overzicht over hoe het ervoor staat met onze planning!
Meestal zijn de installateurs binnen een dag klaar met installeren. De installateurs beginnen rond 8:00 uur ’s ochtends en zijn in de middag klaar met de installatie. Dit geldt vooral voor kleine installaties tot een stuk of 20 panelen. Wanneer er meer dan 20 panelen worden geïnstalleerd, plannen we vaak een extra dag voor de installatie in of sturen we een groter installatieteam op pad.
Het belangrijkste is dat de installateurs voldoende ruimte hebben om aan het werk te gaan. Het zou daarom erg fijn zijn als de plekken waar onze installateurs aan de slag gaan, zoals de meterkast en plek voor de omvormer, opgeruimd zijn. Ook is het erg handig als er een parkeerplaats voor de deur is, waar de bus met materiaal kan parkeren. Ten slotte, een lekker kopje koffie of thee om de dag mee te beginnen is natuurlijk ook nooit verkeerd ;)
Vanaf het moment dat de zonnepanelen zijn aangesloten wekken ze stroom op. Het duurt echter enkele weken voordat je je opwek ook kunt volgen in onze app. Dat heeft te maken met de registratie van de panelen bij de netbeheerder.
Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Voor sommige problemen zal er iemand langskomen, andere dingen kunnen van een afstand worden opgelost. Het kan ook zijn dat de omvormer prima werkt, maar dat deze geen internetverbinding meer heeft. Wees gerust: ook zonder internet gaat de opwek van zonnestroom gewoon door. Doorloop deze stappen om de internetconnectie met je omvormer te checken en indien nodig te herstellen.
Controleer of de internetverbinding werkt:
Staat in de meterkast de groep van de zonnepanelen aan?
Zitten alle stekkertjes van het internet in de router/modem?
Heb je powerlinks: zitten deze rechtstreeks in een wandcontactdoos (niet in een stekkerdoos)? Branden er drie lampjes op de powerlinks?
Je internetverbinding resetten:
Als het antwoord op bovenstaande vragen ‘ja’ is, kun je je modem/router of je powerlinks proberen te resetten. Hierdoor wordt er opnieuw contact gemaakt met de omvormer en dat wil nog wel eens de oplossing zijn. Dit doe je door middel van een reset knopje of, als die er niet op zit, door de stekker even uit het stopcontact te halen.
Powerlinks kun je resetten door het knopje dat onderop zit 7 seconden ingedrukt te houden totdat alle drie de lampjes gaan knipperen. Je begint met de powerlink die verbonden is met je modem/router en daarna binnen twee minuten bij de powerlink die verbonden is met de omvormer. Ze zullen dan opnieuw verbinding met elkaar zoeken.
Wifi verbinding met de omvormer herstellen:
Als je omvormer internet ontvangt via Wifi dan kun je deze opnieuw verbinding laten leggen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de omvormer de Wifi-verbinding kwijt is geraakt.
SMA: Bekijk deze video voor het herstellen van de Wifi-verbinding van een SMA omvormer. Het wachtwoord dat je nodig hebt staat achterop het instructie boekje geschreven dat wij hebben achtergelaten bij de omvormer.
SolarEdge: Bekijk deze video voor het herstellen van de Wifi-verbinding van een SolarEdge omvormer. Je kunt de verbinding ook testen door de omvormer status te checken. Volg hiervoor de instructies van dit filmpje. Wanneer het tweede vinkje niet op groen staat moeten de volgende poorten worden opengezet in de router voor de omvormer. Poort 22222, 22221 en 80.
Let op: Omvormers werken alleen op een Wifi-frequentie van 2.4 GHz. Heb je je Wifi-frequentie op 5 GHz gezet, dan verliest je omvormer de verbinding met het Wifi-netwerk. Sluit de omvormer aan via een internetkabel of zet de frequentie terug naar 2.4 GHz.
Mijn omvormer doet het nog steeds niet
Is het probleem hiermee niet verholpen of heb je hulp nodig bij het nalopen van deze stappen? Meld dan je storing via www.groenpand.nl/storing. Vergeet hierbij niet om duidelijke foto’s mee te sturen, dan kunnen we het probleem sneller vinden en oplossen!
Als je vooraf een ervaren installateur en betrouwbare zonnepanelen hebt geselecteerd, dan is er vrijwel geen onderhoud nodig voor je eigen energie-installatie. Zonnepanelen kunnen vaak wel 25 jaar zonder problemen opwekken. Een omvormer heeft helaas een kortere levensduur. Zelfs de beste omvormers kunnen al na 10 – 15 jaar aan vervanging toe zijn.
Zonnepanelen zelf hebben weinig onderhoud nodig. Nadat de installateur een zonnepanelensysteem op je dak heeft geïnstalleerd, raden wij je aan om deze minimaal 1 keer per jaar te controleren op vuil. Wanneer het regent spoelt het meeste vuil van de panelen af, maar soms blijft er wat achter. Daarom is het goed om de panelen af en toe met een zachte bezem of spons te wassen met lauwwarm water zonder zeep of met gedemineraliseerd water vanwege eventuele kalkvlekken.
Als je een plat dak hebt, dan is het vaak goed mogelijk om de panelen zelf schoon te maken. Als je een hellend dak hebt, kan het verstandig zijn om aan de glazenwasser te vragen of hij de zonnepanelen wil wassen. Op deze manier voorkomt je ongelukken bij het beklimmen van het dak.
Je kunt een app downloaden voor iPhone of Android, of een webapplicatie gebruiken van de omvormerfabrikant, waarin is te zien hoe de zonnepanelen presteren. Wij kunnen op afstand meekijken naar het systeem, mocht er ooit iets zijn, dan krijgen we daar direct een melding van binnen. Je hebt als het goed is na de plaatsing van je zonnepanelen een e-mail ontvangen met de vraag om een inlog aan te maken.
Je kunt de volgende links gebruiken voor SolarEdge omvormers:
Je kunt de volgende links gebruiken voor SMA omvormers:
LET OP: Groenpand biedt alleen garantie op de monitoring van het systeem wanneer door ons een UTP kabel is getrokken van de omvormer naar het modem / de router. In alle andere gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor de internetverbinding.
Er zit geen subsidie op zonnepanelen voor particulieren. Bedrijven en (non-profit) instellingen kunnen in aanmerking komen voor de SDE+ subsidie van de RVO. Particulieren kunnen wel de btw op de zonnepanelen installatie terugkrijgen en kunnen gebruik maken van de salderingsregeling.
De BTW (belasting over de toegevoegde waarde) op zonnepanelen kan worden teruggevraagd bij de belastingdienst. Je moet je daarvoor bij de belastingdienst aanmelden als ondernemer en vervolgens btw-aangifte doen. Dit kan je zelf regelen of door ons laten doen. Voor €100,- zorgen wij ervoor dat de btw teruggave geregeld wordt.
Salderen is de regeling waarbij je de stroom die je van het net afneemt en de stroom die je aan het net terug levert tegen elkaar wegstreept. Je hoeft dan alleen nog voor het netto energieverbruik te betalen. Rekenvoorbeeld: Per jaar verbruik je 3500 kWh. Met de zonnepanelen op je dak lever je 2000 kWh terug aan het net. Dan is je netto energieverbruik per jaar 1500 kWh. Alleen dat energieverbruik hoef je bij je energieleverancier te betalen.
Deze salderingsregeling kan alleen als je de elektriciteit via dezelfde aansluiting terug levert als waarmee je energie afneemt. Ook telt de salderingsregeling alleen voor kleinverbruikers (een elektriciteitsaansluiting van maximaal 3×80 Ampère).
Ja! Het is verplicht je zonnepaneleninstallatie te registreren bij de netbeheerder. Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor het stabiel houden van het elektriciteitsnet en voor de energiemeter in je huis. Voorheen konden wij de zonnepanelen voor je registreren, maar vanwege de nieuwe privacywetgeving kan dat (voorlopig) niet meer en moet je dit zelf doen. Je registreert je zonnepanelen door een account aan te maken op www.energieleveren.nl. Hier vul je jouw gegevens in, waaronder technische gegevens van de installatie. Deze gegevens sturen wij je toe wanneer er een datum voor de installatie ingepland staat.
Het risico op schade of verlies is bij kwalitatieve zonnepanelen en een degelijke installatie vrij laag. Toch kan het zijn dat je niet voor verrassingen wilt komen te staan, of misschien heb je niet veel vertrouwen in de kwaliteit van het door jou aangeschafte systeem. In dat geval kan een verzekering uitkomst bieden. Je kunt dan all-risk verzekeren tegen schade en als je wilt, kun je zelfs de opbrengst verzekeren. Uiteraard brengt dit extra kosten met zich mee van enkele tientallen tot ongeveer honderd euro per jaar. Het is raadzaam om eventuele verzekeringskosten mee te nemen in je financiële totaalplaatje.
Als je een opstalverzekering of een inboedelverzekering hebt: geef dan door dat er zonnepanelen geplaatst zijn. Verzekeraars gaan verschillend om met dit relatief nieuwe onderwerp, maar het is altijd de moeite waard om het door te geven.
Bekijk ook onze Groene stroom en gas pagina voor meer informatie over onze diensten en antwoord op je vragen.