31-07-2024
We bieden verschillende typen contracten aan en daarbij horen verschillende tarieven. Voor ieder contracttype betaal je vaste en variabele kosten.
De vaste kosten kan je zien als abonnementsgeld, maar wordt vaak vastrecht genoemd. Dit zijn de vaste kosten die we als energieleverancier hebben om je gegevens te kunnen verwerken en je service te kunnen bieden.
Daarnaast heb je variabele kosten. Dit zijn onze tarieven per kWh elektriciteit of per m3 gas. Het hangt af van welk contracttype je hebt of je variabele tarieven ook wijzigen. Voor een dynamisch contract wijzigt dit ieder uur of iedere dag, voor een variabel contract iedere maand en voor een vast contract 1 keer per 1,2,3 of 5 jaar.
Per 1 september 2024 wijzigt er wat in het vastrecht. Onderstaand onze nieuwe tarieven. Deze tarieven gaan gelden voor jou als je nieuwe klant bent, een variabel contract hebt of je contract gaat verlengen of vernieuwen.
Vastrecht (vaste kosten)
| Stroom | Gas |
Dynamisch | €7 | €7 |
Variabel | €8 | €8 |
Vast 1 jaar | €8 | €8 |
Vast meerjaren | - | - |
Model | €19 | €19 |
De bedragen die we als maandbedragen hanteren weerspiegelen de kosten die we hebben voor het bedienen van onze klanten voor dat type contracten. Het afgelopen jaar zijn met name de kosten voor variabele en vaste contracten toegenomen. Dit heeft te maken met fluctuerende energieprijzen, toenemende onbalanskosten en toenemende organisatiekosten (door steeds nieuwe regels en voorschriften).
Prijzen voor stroom en gas (variabele kosten)
Onze tarieven voor stroom en gas zijn te vinden in je online omgeving. Deze kan je inzien via mobiel, tablet of laptop. Helaas is de app tijdelijk niet beschikbaar in de appstore van Apple.
Geen extra kosten voor zonnepaneeleigenaren
In tegenstelling tot de meeste andere energie leveranciers in Nederland rekenen wij GEEN extra kosten voor zonnepaneeleigenaren.
Regelmatig krijgen we de vraag hoe het kan dat wij geen terugleverkosten rekenen voor zonnepanelen en dat we vaak 1 van de goedkoopste energieleveranciers van Nederland zijn. Er zijn 3 punten waarin wij fundamenteel verschillen van de grote energieleveranciers:
- Geen verlieslijdende centrales.
Wij hebben geen geld geïnvesteerd in kolen en gascentrales die het grootste deel van de tijd stil staan en daardoor verlieslijdend zijn. - We werken klantgericht en zonder opsmuk.
Wij hebben gemiddeld 0,8 medewerkers per 1000 klanten die we bedienen. Van de grootste energieleverancier in Nederland is bekend dat er gemiddeld met 3,5 medewerker per 1000 klanten wordt gewerkt. - We kennen onze klanten beter en kunnen daarmee onze onbalanskosten reduceren.
Als je niet goed voorspelt wat jouw klanten aan energie gaan verbruiken of opwekken, dan krijg je van TenneT enorme onbalanskosten in rekening gebracht. Doordat wij onze klanten goed kennen (doordat we een energiescan hebben gedaan of een warmtepomp geïnstalleerd bijvoorbeeld), kunnen we vrij goed voorspellen wat onze klanten aan energie verbruiken of opwekken. Hierdoor kunnen we onze onbalanskosten laag houden, in tegenstelling tot energieleveranciers die minder betrokken zijn bij hun klanten.