Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Voor sommige problemen zal er iemand langskomen, andere dingen kunnen van een afstand worden opgelost. Het kan ook zijn dat de omvormer prima werkt, maar dat deze geen internetverbinding meer heeft. Wees gerust: ook zonder internet gaat de opwek van zonnestroom gewoon door. Doorloop deze stappen om de internetconnectie met je omvormer te checken en indien nodig te herstellen.

Controleer of de internetverbinding werkt:

  • Staat in de meterkast de groep van de zonnepanelen aan?
  • Zitten alle stekkertjes van het internet in de router/modem?
  • Heb je powerlinks: zitten deze rechtstreeks in een wandcontactdoos (niet in een stekkerdoos)? Branden er drie lampjes op de powerlinks?

Je internetverbinding resetten:

Als het antwoord op bovenstaande vragen ‘ja’ is, kun je je modem/router of je powerlinks proberen te resetten. Hierdoor wordt er opnieuw contact gemaakt met de omvormer en dat wil nog wel eens de oplossing zijn. Dit doe je door middel van een reset knopje of, als die er niet op zit, door de stekker even uit het stopcontact te halen.
Powerlinks kun je resetten door het knopje dat onderop zit 7 seconden ingedrukt te houden totdat alle drie de lampjes gaan knipperen. Je begint met de powerlink die verbonden is met je modem/router en daarna binnen twee minuten bij de powerlink die verbonden is met  de omvormer. Ze zullen dan opnieuw verbinding met elkaar zoeken.

Wifi verbinding met de omvormer herstellen:

Als je omvormer internet ontvangt via Wifi dan kun je deze opnieuw verbinding laten leggen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de omvormer de Wifi-verbinding kwijt is geraakt.

SMA: Bekijk deze video voor het herstellen van de Wifi-verbinding van een SMA omvormer. Het wachtwoord dat je nodig hebt staat achterop het instructie boekje geschreven dat wij hebben achtergelaten bij de omvormer.

SolarEdge: Bekijk deze video voor het herstellen van de Wifi-verbinding van een SolarEdge omvormer. Je kunt de verbinding ook testen door de omvormer status te checken. Volg hiervoor de instructies van dit filmpje. Wanneer het tweede vinkje niet op groen staat moeten de volgende poorten worden opengezet in de router voor de omvormer. Poort 22222, 22221 en 80.

Let op: Omvormers werken alleen op een Wifi-frequentie van 2.4 GHz. Heb je je Wifi-frequentie op 5 GHz gezet, dan verliest je omvormer de verbinding met het Wifi-netwerk. Sluit de omvormer aan via een internetkabel of zet de frequentie terug naar 2.4 GHz.

Mijn omvormer doet het nog steeds niet

Is het probleem hiermee niet verholpen of heb je hulp nodig bij het nalopen van deze stappen? Meld dan je storing via www.groenpand.nl/storing. Vergeet hierbij niet om duidelijke foto’s mee te sturen, dan kunnen we het probleem sneller vinden en oplossen!